Hoe historici geschiedenis schrijven
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789461662392Samenvatting
Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs
Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch métier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1
De historische praxis: hoe historici representaties van het verleden construeren
1.1 Hoe historici geschiedenis schrijven
1.1.1 Historici stellen vragen
1.1.2 Literatuurstudie, bronnenselectie en –analyse
1.1.3 Historische beeldvorming
1.2 De veranderende historiografie over de Eerste Wereldoorlog
1.3 Tot slot
Hoofdstuk 2
De uitbraak van de Eerste Wereldoorlog: hoe historici discussieerden over zijn oorzaken
2.1 De schuldvraag (jaren 1920)
2.2 Naar een partiële historiografische consensus (1930-1960)
2.3 De ‘Fischer-controverse’ (1961)
2.4 De huidige generatie historici: Christopher Clark, Max Hastings en Margaret MacMillan
2.5 Tot slot
Didactische verwerking
Historiografie over de oorzaken van de ‘Groote Oorlog’
Hoofdstuk 3
Het moreel in oorlogstijd: historisch onderzoek naar het gedrag en gemoed van soldaten
3.1 Het gemoed en het gedrag van soldaten als graadmeter
3.2 Top-down-benaderingen van het moreel van de soldaten: het perspectief van de autoriteiten
3.3 From below-benaderingen: het standpunt van de gewone soldaat
3.4 Tot slot
Didactische verwerking
Instemming of dwang? Het moreel van de Belgische soldaten
Hoofdstuk 4
Oorlogsenthousiasme: hoe historisch onderzoek een wijdverspreide mythe heeft ontmaskerd
4.1 Het beeld in de collectieve herinnering: oorlogsenthousiasme
4.2 Jean-Jacques Becker (1977): de Franse publieke opinie in augustus 1914
4.3 In de voetsporen van Becker: recente studies in Duitsland en Groot-Brittannië
4.4 Tot slot
Didactische verwerking
De gemoedstoestand bij de bevolking aan de vooravond van de Groote Oorlog: oorlogsenthousiasme?
Hoofdstuk 5
Het slagveld: historische debatten over krijgsverrichtingen in de Eerste Wereldoorlog
5.1 Van heroïek naar kritiek (1914-1980)
5.2 Een internationaal debat: de leercurve (1980 – heden)
5.3 De Belgische militaire geschiedschrijving
5.4 Detailstudies over militaire campagnes
5.5 Tot slot
Didactische verwerking
Militaire operaties tijdens de Eerste Wereldoorlog: een vergelijking van twee acties, 1915 & 1917
Hoofdstuk 6
Burgers in oorlogstijd: hoe historici het dagelijks leven van burgers in al zijn facetten in kaart hebben gebracht
6.1 Internationale debatten over het dagelijks leven van burgers (jaren 1970 – heden)
6.2 De Belgische inhaalbeweging
6.3 Het dagelijks leven in België: twee casussen
6.4 Tot slot
Didactische verwerking
Burgers in de oorlog: de (naderende) oorlog in de eigen gemeente, augustus-september 1914
Burgers in de oorlog: verplichte tewerkstelling
Burgers in de oorlog: voeding en gezondheid
Hoofdstuk 7
Oorlogspropaganda: historische studies van haar totstandkoming en effecten
7.1 Naoorlogse debatten: het begrip propaganda en het eerste historisch onderzoek
7.2 Nieuwe benaderingen van propaganda
7.3 Casus: Duitse Kriegspädagogiek in het onderwijs
7.4 Tot slot 95
Didactische verwerking
Propaganda in oorlog
Propaganda in oorlog: Leuven 1914
The Battle of the Somme
Hoofdstuk 8
Historisch denken in het geschiedenisonderwijs
8.1 Zin en definitie van historisch denken
8.2 Een operationalisering van historisch denken naar het secundair onderwijs in geschiedenis
8.3 Tot slot
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan