


Dr. Richard Janssen is universitair hoofddocent aan Nyenrode Business Universiteit. Hij maakt deel uit van Nyenrode Faculty Expertise Center Strategy, Organization & Leadership. Gefascineerd door thema’s als overleven, transformatie, vernieuwing en ontwikkeling, draagt hij bij aan bedrijven die verandering omarmen en hun impact willen vergroten.
Meer over Richard JanssenDoorbraak Economie
Sleutel tot een groen, sociaal en gelukkig Europa
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789462159013Samenvatting
De wereld maakt stormachtige tijden door. In dit boek laat Richard Janssen zien hoe we de diverse crises kunnen gebruiken om een frisse wind door en over ons continent te laten waaien, op weg naar een sociaal, groen, welvarend en gelukkig Europa.
Dat vraagt om het loslaten van het Angelsaksisch marktdenken en het (weer) omarmen van het Rijnlands model en het Scandinavisch model. Het Angelsaksische model heeft weliswaar welvaart gebracht, maar zonder eerlijke verdeling en met schadelijke effecten voor mens en milieu. Het gevolg: meer ongelijkheid en minder gelukkige burgers. Een belangrijke winstwaarschuwing en voorbode voor onze Europese toekomst.
In plaats van onze blik te richten op wat grootmachten Amerika en China doen en hun systemen te kopiëren, pleit Janssen ervoor het unieke DNA van Europa te benutten en de krachten te bundelen voor brede welvaart. Een Europa waar overheden als een goede stuurman ruimte geven aan een economie die werkt voor de samenleving.
Dit klinkt wellicht als een utopie, maar met zijn onderzoek toont Janssen aan dat dit haalbaar en realistisch is.
We hoeven niet de grootste te worden, maar kunnen wel de gelukkigste worden. Daarvoor hebben we een doorbraak nodig van het huidige economische systeem naar een economie die vernieuwing omarmt en gebruikt om nieuwe maatschappelijke gedreven bedrijvigheid te stimuleren voor een groene, sociale en welvarende toekomst van Europa.
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan