Volop Taal
Didactiek Nederlands voor de lagere school
Paperback NL 2e druk 9789493428652Samenvatting
Taal is de motor van leren. Kinderen gebruiken taal om kennis op te bouwen, te denken, zich uit te drukken en te communiceren. Élk moment van de schooldag – niet alleen de taalles – biedt dan ook kansen om taal te ontwikkelen.
Volop Taal inspireert (toekomstige) leraren lager onderwijs om die schat aan taalleerkansen bewust te zien én te grijpen. Het boek biedt praktische handvatten die je helpen om taal rijk, betekenisvol en doelgericht in te zetten. Zo bouw je stap voor stap mee aan taalkrachtig onderwijs, de hele dag door, voor élke leerling.
Deel 1 van het boek vertaalt wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs in zeven didactische principes, die de rode draad van het boek vormen. Deel 2 concretiseert deze principes via praktijkgerichte hoofdstukken over luisteren, spreken en gesprekken voeren, lezen, schrijven, woordverwerving en taalbeschouwing, maar ook breed evalueren, doordacht differentiëren en werken met meertalige leerlingen. Elk hoofdstuk is opgebouwd rond herkenbare praktijkverhalen en bevat tips en tools die je meteen kunt inzetten. In deel 3 vind je praktische kijkwijzers om je aanpak kritisch te bekijken of met collega’s in gesprek te gaan.
Volop Taal is een samenwerking tussen het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) en 11 lerarenopleiders uit Vlaanderen. Samen tonen ze hoe elke schooldag volop taalleerkansen zit – als je weet waar te kijken.
Kortom, dit boek is een must-read voor elke (toekomstige) leraar en lerarenopleider, of elke andere taalsympathisant die volop wil inzetten op taal in de lagere school!
Specificaties
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan