OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 110 van 2.301 resultaten
interview
Persoonlijke effectiviteit
11 februari 2009
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Bijna allemaal praten we voor de kost. We vergaderen, we overleggen, we overtuigen, we presenteren. Maar tijdens onze opleiding leren we slechts zelden hoe dat moet. ‘Met iets meer aandacht kun je veel meer bereiken,’ is de ervaring van Susanne Gerritsen. Zij is gepromoveerd taalbeheerser en geeft communicatietrainingen. Zij schreef het boek Een goed verhaal.
interview
Leiderschap
3 februari 2009
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Na een carrière die hem onder meer langs de hotelketens Hilton en Marriott voerde, belandde Lee Cockerell in 1991 bij Disney. Hij was betrokken bij het in 1992 geopende pretpark EuroDisney en klom vervolgens op tot vice-president operations in het Walt Disney World Resort in Florida. Na zijn pensionering in 2006 schreef Cockerell Creëer Magie, een doorleefd boek waarin hij bekende leiderschapsstrategieën illustreert met zijn eigen ervaringen.
interview
Leiderschap
2 februari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Als er dienend-leiders aan het hoofd van banken hadden gestaan, hadden we nu geen kredietcrisis gehad. Dit zei Wereldbankdirecteur Herman Wijffels tegen Ed Voerman. Voerman is ondernemer en oprichter van de Europese stichting voor Servant Leadership. Samen met cultuurgoeroe Fons Trompenaars schreef hij het boek Grenzeloos leiderschap, met als ondertitel 'Zeven dilemma’s van Servant-leadership in beeld gebracht'.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2009
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Hoe tover je een probleem om in een mogelijkheid? Dat is de essentie van het gedachtegoed van Berthold Gunster. We denken ons vast in verstikkende ‘ja-maars’ terwijl een open levenshouding met een ‘ja-en’ manier van denken ons aantoonbaar meer oplevert. In zijn boek Huh?! beschrijft Gunster vijftien uiteenlopende strategieën om het spreekwoordelijke halflege glas weer te zien als halfvol. Kantelen en omdenken is daarbij het onontbeerlijke gereedschap.
interview
Economie
26 januari 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Jurriaan Pröpper, strategieadviseur en directeur van Adstrat, maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de vergrijzing van Nederland. In antwoord op dit probleem schreef hij een businessplan voor Nederland: Een (on)gemakkelijke keuze. ‘Het is een pleidooi voor een liberaal economisch beleid om de sociale voorzieningen te kunnen behouden.’
interview
Mens en maatschappij
23 januari 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
In zijn boek Van Drees tot Bos uit econoom en voormalig Vendex-topman Arie van der Zwan harde kritiek op de Partij van de Arbeid, die hij omschrijft als ‘ideologisch uitgewoond’. Hij roept op tot een ideologische strijd tegen het ‘superkapitalisme’ en pleit voor een ‘renaissance van de staat’. Boekcover sprak met Van der Zwan.
interview
Algemeen management
21 januari 2009
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Iedereen ondernemer houdt Arko van Brakel, in 1994 medeoprichter van EuroNet en sindsdien ‘serial entrepreneur’, een hartstochtelijk pleidooi voor een ondernemende mentaliteit. Die is onontbeerlijk in zijn ogen, nu wij steeds vaker te maken krijgen met onzekerheden in ons bestaan.
interview
Algemeen management
19 januari 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Het leven van bedrijfseconoom Buck Jüch raakte in een stroomversnelling toen hij met een team managers de Kilimanjaro beklom en daar een boek over schreef, getiteld SUMMIT. Na alle sportieve en zakelijke prestaties waarover het gaat in zijn ‘gids voor managers op weg naar de top’, blijkt het echte geluk toch te zitten in de kleine dingen.
interview
Leiderschap
16 januari 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
In hun boek Leiders van vandaag - lessen voor morgen gaan Wouter Hart (31) en Harry Sonnenschein (32) op zoek naar de leiderschapsstijl van de generatie van hun vaders, en daarmee naar die van hen zelf. Hoe vind je de juiste balans tussen jezelf en de manier waarop het leven zich aan je voordoet? ‘Als je weet dat je een keuze hebt, dan ben je al een heel eind.’
interview
Algemeen management
13 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Wakker worden! Kishore Mahbubani, de Singaporese oud-ambassadeur bij de Verenigde Naties, heeft zich tot taak gesteld het Westen wakker te schudden. Het economisch zwaartepunt van de wereld verplaatst zich naar Azië. Om rampen te voorkomen moet het bestuur van internationale instellingen aan de nieuwe verhoudingen worden aangepast, vindt de auteur van De eeuw van Azië.
interview
Financieel management
9 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
‘Wie het laatst lacht, lacht het best,’ zegt Niall Ferguson. Hij is auteur van het boek Het succes van geld, waarin hij een ernstige financiële crisis voorspelde. November 2006 werd zijn boodschap nog weggehoond op een bankierscongres met de prachtige titel ‘The evolution of excellence’. Ferguson: ‘Uit de verkoopcijfers van mijn boek, die vooral in New York erg hoog zijn, mag ik afleiden dat men nu toch wel nieuwsgierig is naar mijn analyse.’
interview
Algemeen management
6 januari 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Naast zijn loopbaan als overheidsmanager coachte Toon Gerbrands (1957) het Nederlands volleybalteam en de DSB schaatsploeg. Tegenwoordig is hij fulltime directeur algemene zaken bij voetbalclub AZ. Zijn boek De lerende winnaar laat zich lezen als een speurtocht naar het geheim van persoonlijke groei en succes.
interview
Strategisch management
5 januari 2009
Rick Nieman
2-3 minuten leestijd
In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.
interview
Personeelsmanagement
30 december 2008
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
De organisatie is een kudde waarin iedereen zijn plek moet weten. Dit is, kort samengevat, de mening van Rolf Baarda en Glenn Frijde. In hun boek Human Business Engineering schoppen de belonings- en organisatieadviseurs tegen een aantal heilige huisjes en geven een model waarmee ‘iedereen op termijn zal gaan werken.’ We bellen met Rolf Baarda.
interview
Algemeen management
23 december 2008
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Vergeet het idee van de self-made man. Niemand kan zijn succes volledig op zijn eigen conto schrijven, want niemand is onafhankelijk van de omstandigheden. Dat is de these van het nieuwe boek van Malcolm Gladwell, dat in november verscheen: Outliers, ofwel Uitblinkers.
interview
Persoonlijke effectiviteit
19 december 2008
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Is manipuleren achterbaks? Welnee, stelt Frank van Marwijk. Met een beetje manipulatie is niks mis. Als je het goed doet, zijn je slachtoffers je zelfs dankbaar. Van Marwijk, expert op het gebied van lichaamstaal, schreef Manipuleren kun je leren, een handzaam boek met tips voor de aspirant manipulator. Amper een week na publicatie is zijn boek al toe aan een tweede druk. Manipuleren is hot.
interview
Coaching en trainen
17 december 2008
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Mirjam Windrich, coach, therapeut en schrijfster, schreef een boek over theorie en praktijk van online coaching. Aan valse bescheidenheid doet ze niet. Het boek heet Het succes van online coaching en de ondertitel luidt: ‘Waarom het zo goed werkt’. We besloten haar, geheel in stijl, per e-mail te interviewen. ‘Tot de kern van de problemen komen lukt vaak beter zonder iemand in de buurt.’
interview
Strategisch management
15 december 2008
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
interview
Marketing
12 december 2008
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
De recessie gaat langer duren dan deskundigen voorzien, vreest Rogier van Kralingen. Aan De 13 gouden wetten van recessiemarketing die hij samen met zijn vader Roland schreef, voegt hij daarom een 14e toe: de wet van het koele hoofd. Veel bedrijven nemen nu overhaaste maatregelen en ondermijnen daarmee hun concurrentievermogen. Bewaar de rust en blijf nadenken.
interview
Marketing
2 december 2008
Ben Kuiken
5-7 minuten leestijd
Waarom blijven sommige ideeën hangen en andere niet? De broers Dan en Chip Heath schreven hierover het boek Made to Stick (De plakfactor), dat prompt managementboek van het jaar werd in de VS. Dan Heath sprak op een congres in Antwerpen en Boekcover mocht hem een paar vragen stellen.