OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Opinie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Opinie

    Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
    Pagina 54 van 1.336 resultaten
    achtergrond
    30 december 2008
    Joep Schrijvers
    6-8 minuten leestijd
    Het is 50-plus, man, blank en draagt een ruitjesoverhemd, rara, rara wat is dat? Inderdaad, een OR-lid. Althans, dat zegt het muffige imago: OR-leden zijn uitgebluste, zurige mannen die hun bestuurder dwarszitten. En hun instituut is al helemaal achterhaald, een doodlopende weg in het postindustriële, kennisintensieve tijdperk. Is dat zo?
    column
    24 december 2008
    Jaap Boonstra
    2-3 minuten leestijd
    Wat krijgt u dit jaar in uw kerstpakket? Medewerkers van een groot bedrijf weten al bijna een jaar van te voren hoe hun kerstpakket eruit ziet. In januari krijgen ze een folder met daarin een foto van hun kerstpakket dat ze dat jaar half december krijgen van hun baas. Op de foto staat meestal een mand met zo’n zestien luxe artikelen.
    achtergrond
    23 december 2008
    Annegreet van Bergen
    6-8 minuten leestijd
    Als er over leiderschap wordt geschreven, gebeurt dat doorgaans door het gedrag van allerlei leiders op te knippen en dat vervolgens stukje bij beetje te analyseren. Dit leidt tot een duizelingwekkende hoeveelheid theorieën, modellen en stijlen. Elk met een eigen etiket. Affiliërend. Authentiek. Autoritair. Bevelend. Charismatisch. Coachend. Dienend. Effectief. Het hele alfabet wordt er voor gebruikt. Meestal is het inzicht dat dergelijke classificaties bieden beperkt. Dat is teleurstellend, vooral wanneer ze bedoeld zijn om van mensen van vlees en bloed betere leiders te maken.
    achtergrond
    Non-profit
    19 december 2008
    Steven de Jong
    10-14 minuten leestijd
    Overheden hebben niet het kapitaal, de menskracht en de kunde om alle publieke taken te vervullen. Daar zijn bedrijven voor nodig met private belangen. Elaine C. Kamarck legt in het boek ‘The End of Government’ uit waarom de statiegeldfles een succes was en de liberalisering van de energieproductie een fiasco.
    column
    Algemeen management
    19 december 2008
    Michel Hoetmer
    4-5 minuten leestijd
    Wat denkt u? Zou Wouter Bos tot politicus van het jaar zijn verkozen zonder de kredietcrisis? Zelf vermoed ik van niet. De carrière van Wouter zat een beetje in het slop. Aanvankelijk schitterde de ster van de welbespraakte politicus. Maar de klad kwam in zijn carrière. Hij maakte enkele kardinale fouten en toen hij tot overmaat van ramp door zijn opponent Balkenende werd beschuldigd van leugens, leek zijn lot bezegeld. Hij kreeg het lid op de neus van het kiezersvolk.
    achtergrond
    Economie
    17 december 2008
    Pierre de Winter
    5-7 minuten leestijd
    De klimaattop in Poznan dreigde gigantisch te mislukken. De bedoeling was dat ‘Poznan’ de basis zou leggen voor een nieuw wereldwijd klimaatverdrag voor de periode tot 2030 – de opvolger van het Kyoto-protocol - dat volgend jaar in Kopenhagen geratificeerd moet worden. Maar het was allemaal even te duur, leek de teneur. De kredietcrisis speelde parten en de timing was hoogst ongelukkig.
    achtergrond
    15 december 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    We leven in één van de rijkste en meest ‘verzekerde’ samenlevingen ooit. De materiële welvaart was nooit eerder zo groot, de sociale zekerheid nooit eerder zo omvattend. De medische wetenschap kan steeds meer ziektes genezen. We stapelen verzekeringspolissen op: voor ons huis, onze auto, onze kinderen, onze reizen en zelfs onze begrafenis. Toch verkeren we steeds meer in de greep van de onzekerheid.
    column
    15 december 2008
    Ralf Knegtmans
    1-2 minuten leestijd
    ‘Hoe weet je nu eigenlijk of iemand echt talent heeft’, vroeg een oude studievriendin mij met meer dan gemiddelde belangstelling tijdens een alumnifeestje. Ik keek bedenkelijk. Executive searchers die zich bezig houden met transfers in het hogere segment van de markt, staan er niet om bekend dat ze overdadig inzicht geven in hun selectiemethoden. Laat staan dat ze namen en rugnummers verstrekken van hun kandidaten in procedure of de sterkste punten van hun parels prijs geven.
    achtergrond
    IT-management / ICT
    9 december 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-5 minuten leestijd
    Het woord 'Gratis' in de titel heeft u misschien gelokt om verder te lezen. Sorry, zo werkt reclame. Gratis is een uitgangspunt dat in de digitale businesswereld een belangrijk fundament kent. Veel content is gratis, bijvoorbeeld Wikipedia, maar ook de meeste weblogs. De open source-wereld drijft op gratis. Toch zijn er verdienmodellen ontwikkeld rond 'gratis'. En succesvol.
    column
    9 december 2008
    Rob Beltman
    3-4 minuten leestijd
    Ooit heeft een goede vriend me eens aan de hand gedaan hoe je om kunt gaan met de situatie waarin iemand jou overduidelijk wel kent maar op wiens naam jij even niet kunt komen. Simpelweg door te vragen naar zijn rugklachten. Eén op de drie Nederlanders schijnt daar wel eens last van te hebben gehad, dus het is redelijk vaak prijs. En zo niet, dan kun je gemakkelijk aangeven dat je de persoon in kwestie hebt verward met Pieter die je al een tijdje niet meer had gesproken. Tegenwoordig is er een veel makkelijker openingzin voor uw volgende netwerkbijeenkomst: ‘Zo…valt jouw tent al om?’
    achtergrond
    Algemeen management
    5 december 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-5 minuten leestijd
    'Ontwrichtende innovatie goeroe' Clayton Christensen richt zich in zijn nieuwe boek Disruptive Class (How Disruptive Innovation will change the way the World Learns) op de mogelijkheden van nieuwe technologieën en samenwerkingsverbanden om onderwijsvernieuwingen van de grond te krijgen. De massale aanschaf van computers in het onderwijs hebben deze vernieuwing niet gebracht. Co-creatie en gebruikersnetwerken hebben wel deze potentie. Andere recente boeken ondersteunen deze visie.
    column
    4 december 2008
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Op verzoek van de voltallige Ministerraad heeft de denktank achter het kwartaalmagazine Slow Management, in november 2008 winnaar van de BDO/Van Lanschot Gilde-award, zich gebogen over de vraag of de fusietoets in het onderwijs wel door de NMa in zijn huidige samenstelling kan worden gedaan.
    achtergrond
    Persoonlijke effectiviteit
    2 december 2008
    Joep Schrijvers
    7-11 minuten leestijd
    Gelukkig stijgt het vraagstuk van de privacy met stip op de ladder van de publieke aandacht. De afgelopen twee jaar waarschuwden populaire computerbladen zoals Computer Totaal! al geregeld voor de gevaren van elektronische dossiers, sporen op het internet en het maken van profielen. Deze klokkenluiders uit eigen ICT-kringen bleven lange tijd roependen in een woestijn.
    achtergrond
    Advisering
    2 december 2008
    Frank Kwakman
    8-11 minuten leestijd
    column
    1 december 2008
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Mensen die me persoonlijk kennen, vinden me een aardige jongen. Een vrolijk en gezellig babbelend typ. Zelf denk ik wat genuanceerder over mijn karakter. Zodra ik mijzelf bijvoorbeeld op het zadel van mijn racefiets hijs en de dreven in en rond de Haarlemmermeer verken, gedraag ik me soms als een ploert. Berg je maar wanneer je me dwarszit, dan krijg je enkele krachttermen naar je hoofd. Handtastelijkheden zijn tot op heden uitgebleven. Maar wat niet is, kan nog komen. Houd de kranten maar in de gaten. Als u een kop leest ‘Geflipte verkooptrainer slaat achteloze voorbijganger met fietspomp’, dan weet u hoe laat het is.
    achtergrond
    Algemeen management
    25 november 2008
    Ben Kuiken
    9-13 minuten leestijd
    Je bent creatief, of je bent het niet. Althans, dat is wat veel mensen denken. Toch worden er boeken volgeschreven over Creativiteit en innovatie en honderden congressen per jaar georganiseerd over het onderwerp. Zoals het World Creativity Forum in Antwerpen. Boekcover reisde af naar het Zuiden en wilde het nu wel eens weten: creativiteit, is dat te leren?
    column
    Economie
    24 november 2008
    Joep Schrijvers
    2-3 minuten leestijd
    De automobielindustrie is in crisis en Detroit in zak en as. De CEO’s van Ford, Chrysler en General Motors smeken in Washington om een staatssteun van zestien miljard euro. Ook Parijs, Berlijn en Brussel hebben de noodvlag gehesen. Sarkozy en Merkel zweten zich een zwembad op plannen de nationale autofabrieken te redden. Europees eurocommissaris van industrie Verheugen probeert iedereen van hulp te overtuigen. Na de systeembanken zijn nu dus de systeemindustrieën aan de beurt gered te worden.
    achtergrond
    Algemeen management
    20 november 2008
    Pierre de Winter
    4-6 minuten leestijd
    ‘We liggen op schema’, roepen de regeringspartijen als het gaat om de transitie naar duurzame energie opwekking. Een rapport van twee instanties die de overheid adviseren, laat een heel ander beeld zien.
    column
    19 november 2008
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Hebtu zich ook wel eens afgevraagd hoe u uw verkoopteam kunt helpen sneller en gemakkelijker te verkopen? Is het noodzakelijk om verkopers naar een training te sturen? Het kan wel. Maar het is de vraag of dat werkt. Helaas zijn veel trainingen een flop. Maar liefst tachtig procent van de trainingen mislukt.
    achtergrond
    Economie
    19 november 2008
    Dick Pels
    5-7 minuten leestijd
    Zo langzamerhand beseffen we dat het populisme geen incident of tijdelijke aberratie is: een reinigingsritueel dat het politieke bedrijf kortstondig heeft opgeschud voordat het zijn normale gangetje weer kon hernemen. Het populisme is ‘here to stay’, het gaat in elk geval niet vanzelf weg, en het kan dus beter worden benaderd als een uitdaging dan als een bedreiging voor het bestaande politieke bestel. Ook omdat het niet simpelweg in de rechterhoek kan worden gedrukt: het populisme manifesteert zich evengoed aan de linkerkant van het politieke spectrum, zoals de avonturen van Peter R. de Vries, Jan Marijnissen en Wouter Bos hebben laten zien. Bovendien hebben populistische politici eerder en effectiever dan hun traditionele tegenvoeters weten in te springen op de personalistische tendensen van de huidige mediademocratie.

      Personen

        Trefwoorden