OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 449 van 11.950 resultaten
recensie
Organisatiekunde
24 december 2010
Peter de Roode
Wie heeft er geen ervaring met het spelen van een 'game'? Games zijn uitdagend en activerend en een geweldige manier om ontdekkend te leren. Tegelijkertijd is 'gaming' een nog niet wijd verbreide vorm van leren. In 'Why do games work?' krijgt de lezer van diverse auteurs voldoende achtergrondinformatie om vast te stellen wat er fascinerend aan games is.
recensie
Algemeen management
24 december 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In dit zeer fraai vormgegeven boek krijgt de lezer in korte hoofdstukken van diverse deskundigen de belangrijkste inzichten over breinleren voorgeschoteld. 'Brein@work' voorziet in een groeiende behoefte om meer kennis te vergaren over ons belangrijkste orgaan: de hersenen. Het is zeer compleet en zowel voor de beginnende breinlerende als de meer ervaren lezer een prachtig boek om door te werken.
recensie
Algemeen management
24 december 2010
Sven Laudy
'100 Teamversnellers' is een kleurrijk boekje met allerhande tips over het verbeteren van je team. Zo kleurrijk als het boekje is, zo divers is de 'vergaarbak' met onderwerpen, ideeën en checklists die Guy Peeters presenteert.
recensie
Non-profit
23 december 2010
Christèle Warmerdam
2-3 minuten leestijd
Begin oktober kreeg ik de nieuwsbrief van Managementboek met een nieuw boek over de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg: 'Diagnose 2025' van Philip Idenburg en Michel van Schaik. Dat wil ik lezen! dacht ik meteen.
recensie
Verandermanagement
23 december 2010
Joris Arts
John Kotter illustreert aan de hand van een aantal goede en een aantal slechte voorbeelden, waarom het zo belangrijk is om mee te blijven veranderen met de wereld om ons heen. De voorbeelden op deze dvd zijn toegankelijk en ideaal om dit besef in uw organisatie te bewerkstelligen. Vervolgens presenteert de bestsellerauteur zijn 8-stappenmodel, zodat u vervolgens ook aan de slag kunt met uw veranderingsproces. Een inspirerende dvd!
recensie
Reclame en verkoop
23 december 2010
Daniëlle de Jonge
Bijzonder vermakelijk en tenenkrommend tegelijk. Dat is wat ik als lezer heb ervaren tijdens het lezen van 'De Verkoopmaffia' van Erwin Wijman. Vermakelijk, want de voorbeelden die staan omschreven zijn herkenbaar en soms zo onvoorstelbaar kwalijk dat je er bijna hartelijk om moet lachen. Tenenkrommend omdat die voorbeelden dus zo herkenbaar zijn en ik me helemaal kan verplaatsen in de frustraties en het ongeloof van de schrijver. Dat geldt voor u waarschijnlijk precies hetzelfde. In de trajecten die ik uitvoer om bedrijven zakelijk onweerstaanbaar te laten zijn, staat één ding altijd voorop: Aandacht voor de Klant. Met hoofdletters inderdaad. Alleen daarom al was het een feest van herkenning om het boek te lezen.
recensie
Coaching en trainen
22 december 2010
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
Met haar boek 'Trainen met Hart en Ziel' over het ontwikkelen van trainingsprogramma's betreedt Silvia Blankestijn een markt die behoorlijk aan het verzadigen is. Voegt deze titel nog iets toe aan de inmiddels omvangrijke hoeveelheid literatuur op dit gebied?
recensie
Algemeen management
22 december 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het is tijd om (potentiële) ondernemers te vertellen hoe werk ook kan worden geregeld, moeten Jason Fried en David Heinemeier Hansson hebben gedacht. Hun bedrijf 37signals is zeer succesvol en dat is niet gekomen omdat ze 'de' regels van ondernemerschap hebben gevolgd. Fried en Hansson hebben hun eigen, simpele filosofie en die delen ze graag met u in het boek 'Rework'.
recensie
Werk en loopbaan
22 december 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het is tijd om (potentiële) ondernemers te vertellen hoe werk ook kan worden geregeld, moeten Jason Fried en David Heinemeier Hansson hebben gedacht. Hun bedrijf 37signals is zeer succesvol en dat is niet gekomen omdat ze 'de' regels van ondernemerschap hebben gevolgd. Fried en Hansson hebben hun eigen, simpele filosofie en die delen ze graag met u in het boek 'Rework'.
recensie
Coaching en trainen
22 december 2010
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. Sommige verhalen zijn af nadat ze verteld zijn, andere nog niet. De verteller weet in zo’n geval niet hoe het verder moet en laat het aan de toehoorders over of zij zich geroepen voelen om met nuttige tips te komen of aanbevelingen te doen.
recensie
Algemeen management
20 december 2010
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Samenwerken in organisaties, het nieuwste boek van Monique Dankers-van der Spek, belooft een positieve, oplossingsgerichte benadering van groepsdynamica. Het gaat over communiceren en samenwerken in arbeidsorganisaties en wil vooral duidelijk maken hoe je die kunt optimaliseren. Dat betekent dat er geen plaats is voor uitgebreide beschrijvingen van hoe het fout kan gaan. Opnieuw kiest zij de lerende organisatie als referentiekader en vanuit die optiek heb ik het boek dan ook gelezen.
recensie
Algemeen management
14 december 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Vaar-wel Nutricia', geschreven door Emiel van Veen, is een historisch bedrijfskundig boek over een oer-Nederlands bedrijf. Het boek telt maar liefst 460 pagina's. Minder zou zeker de leesbaarheid bevorderen, maar toch is dit boek een aanwinst voor mij.
recensie
Coaching en trainen
9 december 2010
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Marijke Lingsma heeft in ruim tien jaar tijd haar handtekening gezet onder een indrukwekkend aantal media over coaching: tien boeken, de Coachingbox (met tien cd’s), een dvd, de Coachingskalender (in meerdere jaargangen) en twee spellen. De competente teamcoach, dat kort geleden verscheen, is spel nummer drie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 december 2010
Joris Arts
3-4 minuten leestijd
Allan en Barbara Pease bespreken in hun luisterboek 'Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen' de fundamentele verschillen tussen mannen en vrouwen. Zij doen dit door theorie af te wisselen met illustratieve dialogen tussen de geslachten. Deze zijn erg herkenbaar en werken behoorlijk op de lachspieren. De dialogen geven ook tips om om te gaan met de verschillen. Het luisterboek is niet erg gestructureerd, maar omdat het slechts uit twee cd's bestaat, is het overzicht toch goed te behouden. Al met al een aanrader en niet verkeerd om te laten luisteren aan familie, vrienden en collega's van het andere geslacht in je omgeving.
recensie
8 december 2010
Bert Thiel
3-4 minuten leestijd
'Het schrijven van een betoog zou (...) beschouwd kunnen worden als een poging om een verschil van mening uit de wereld te helpen' schrijven Willem Koetsenruijter en Pauline Slot in 'Schrijven van betogen'. Het dunne boekje is een uitermate heldere en degelijke handleiding voor het opstellen van argumentatieve teksten. Zo'n handleiding lijkt me bijzonder nuttig: iedere weloverwogen poging om een meningsverschil de wereld uit te helpen is meer dan welkom.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 december 2010
Bert Thiel
'Het schrijven van een betoog zou (...) beschouwd kunnen worden als een poging om een verschil van mening uit de wereld te helpen' schrijven Willem Koetsenruijter en Pauline Slot in 'Schrijven van betogen'. Het dunne boekje is een uitermate heldere en degelijke handleiding voor het opstellen van argumentatieve teksten. Zo'n handleiding lijkt me bijzonder nuttig: iedere weloverwogen poging om een meningsverschil de wereld uit te helpen is meer dan welkom.
recensie
Psychologie
8 december 2010
Paul Schollaardt
Meer dan veertig auteurs hebben meegewerkt aan het 'Groot Psychologisch Modellenboek'. En het boek draagt met recht de term 'groot'; het behandelt maar liefst 51 modellen. Elke beschrijving is allereerst gericht op de praktische toepassing van een model. De term 'psychologisch' is overigens te beperkend. Veel modellen richten zich - ook - op sociologische aspecten. Maar ook bij die modellen maken de auteurs een vertaling naar de leerpunten voor het individu. Dit boek is een aanrader voor iedereen die zich actief bezighoudt met de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties.
recensie
Marketing
8 december 2010
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Er zullen in het bedrijfsleven weinig marketeers rondlopen die niet het gevoel hebben ‘iets met sociale media’ te moeten, voorzover ze daarmee nog geen begin hebben gemaakt. Voor hen komt het boek Social marketing strategie. Van experiment naar succes als geroepen.
recensie
Organisatiekunde
7 december 2010
Jolanda Verbraak
2-3 minuten leestijd
Mijn generatie (1984) wordt wel eens 'de opzoekgeneratie' genoemd. In plaats van allerlei zaken uit het hoofd te leren, zoek je het op zodra je iets nodig hebt. Ik kan niet ontkennen dat daar een kern van waarheid in zit. Hoewel ik basiskennis heb van procesmodelleren, vond ik die kennis niet voldoende om ook daadwerkelijk bedrijfsprocessen vorm te geven.
recensie
Non-profit
7 december 2010
Joris Arts
2-3 minuten leestijd
In 'Diagnose 2025' schetsen Philip J. Idenburg en Michel van Schaik hun beeld over de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg. Het boek is fraai en rijkelijk geïllustreerd en staat bol van de referenties. Hierdoor krijg je het gevoel dat de auteurs goed hun huiswerk hebben gedaan. Met name het hoofdstuk waarin ze 17 trends in de gezondheidszorg beschrijven maakt het verplichte kost voor leidinggevenden in de zorg. Dit hoofdstuk compenseert ruimschoots voor de laatste helft van het boek, waarin verschillende scenario's voor de toekomst wel erg willekeurig lijken.