OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 493 van 11.929 resultaten
    recensie
    Financieel management
    31 augustus 2009
    Luc Temmerman
    In een eerste besnuffeling van 'Bankroet - Hoe Fortis al zijn krediet verspeelde' springt onmiddellijk de indrukwekkende 'index' achteraan in het oog. Een alfabetische lijst van namen die op zichzelf het boek al interessant maakt. Het is een actuele en chronologische weergave van een reeks handelingen en feiten die tegen de achtergrond van de internationale kredietcrisis tot het dramatisch failliet van Fortis leidden. Pieter Aspes 'Bankroet' (thriller) verdwijnt hierbij vergeleken in het niets. 'Bankroet' is een spannend en onthutsend onthullend literair managementboek dat leest als een roman.
    recensie
    Algemeen management
    31 augustus 2009
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    De Postbank is niet meer. Los van het sentiment is dit vooral een verlies voor de maatschappij, stelt Wichert van Engelen in zijn boek Blauw bloed - Opkomst en ondergang van De Postbank. De degelijke bank die Wouter Bos zocht, lag zo voor zijn voeten.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 augustus 2009
    Daniëlle de Jonge
    'Wie goed doet, goed ontmoet' is een van de stellige overtuigingen die ik zelf koester. Dus was mijn nieuwsgierigheid gewekt toen ik het boek 'De kracht van aardig zijn' zag. Geschreven door twee dames, die een waar pleidooi houden voor het aardig omgaan met de medemens. Een techniek, zo blijkt, die ervoor heeft gezorgd dat ze zakelijk succesvol zijn geworden. Een gemakkelijk te lezen boek, waar u zich prima een aantal uurtjes mee vermaakt. Een glimlach zoals op de kaft van het boek zal vast af en toe op uw gezicht verschijnen.
    recensie
    Algemeen management
    31 augustus 2009
    Jan Jacob Bos
    Mintzberg vroeg zich tijdens zijn eerste onderzoeken af waarom hij geen materiaal kon vinden over wat managers nou eigenlijk doen. Aan materiaal over wat managers behoren te doen was geen gebrek: zoals tijdmanagement en plannen. 'Mintzberg over management – De wereld van onze organisaties' gaat over wat managers daadwerkelijk doen.
    recensie
    Algemeen management
    31 augustus 2009
    Ton Eijpe
    3-4 minuten leestijd
    Docenten en studenten zullen veel goede ideeën en concepten vinden in 'Handboek managementvaardigheden'. Dit boek, van R.E. Quinn en anderen, laat zien dat managers vele rollen moeten kunnen vervullen. Bestuurder, mentor, producent, stimulator, controleur, innovator, bemiddelaar en coördinator. Aan de hand van opdrachten en rollenspelen worden deze vaardigheden uitgediept. Naar mijn mening is dit boek ook geschikt voor managers, die weer eens kritisch willen kijken naar hun vaardigheden en nieuwe inzichten voor hun organisatie.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    28 augustus 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Het is er zo één. Zo’n boek waarbij je vanaf pagina één denkt: dit snijdt hout. Er zijn veel goede managementboeken, maar Inkoop - een nieuw paradigma steekt er boven uit. Auteur Gerco Rietveld heeft een keiharde boodschap die veel inkopers wellicht liever niet horen maar toch tot zich moeten nemen. Inclusief oplossingen.
    recensie
    Coaching en trainen
    26 augustus 2009
    Daniëlle de Jonge
    Wie zelf trainingen ontwikkelt, zorgt ervoor dat het programma afwisselend en aansprekend is. Theoretische blokken, prima. Oefeningen en opdrachten, nog beter. Maar hoe maakt u het nu extra aantrekkelijk voor deelnemers? Hoe zorgt u er voor dat ze het én leuk vinden én er ook nog veel van opsteken? In de verschillende werkvormen die ik zelf toepas in trainingstrajecten, ontbrak tot op heden het onderdeel 'outdoor'. Soms schakel ik een specialist in, maar naar mijn idee hoeft dat niet altijd. Dus was ik blij verrast met 'Buiten spelen' van Jan van Loon en Sander Trooster.
    recensie
    Psychologie
    26 augustus 2009
    Annegreet van Bergen
    4-5 minuten leestijd
    In Uitglijers!, met als ondertitel ‘waarom we fouten maken en hoe we ze kunnen voorkomen’, presenteert onderzoeksjournalist Joseph Hallinan een groenbak vol bananenschillen. Fouten en ongelukken zitten vaak in een klein hoekje. Zijn boek is een grabbelton vol wetenswaardigheden en feitjes. Wie slim is, kan van Hallinan leren hoe hij enkele van die fouten voorkomt.
    recensie
    Marketing
    25 augustus 2009
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Ooit waren het mooie tijden voor marketeers. Ze hadden overal verstand van (of werden geacht dat te hebben) en bemoeiden zich het liefst met alle beleidsterreinen die ertoe deden: product, prijs, personeel en promotie en soms zelfs met het plaatsbeleid. Als vorsten heersten zij over de marketing-P’s. Maar aan alles komt een eind, ook aan de autoriteit van marketeers.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    24 augustus 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Misschien is het nog even wennen, maar bereid u er maar vast op voor. Een A-merk zijn is niet alleen voorbehouden aan producten als Coca Cola, Ajax of Andrélon for Men. Nee, ook u als individu kunt een merk worden. Word een Personal Brand.nl, adviseert het gelijknamige boek van droombaangoeroe Huub van Zwieten.
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2009
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Hans Peter Roel was tot zijn 33ste marketing-directeur bij Audi Nederland. Een goede baan, maar hij had het niet erg naar zijn zin. Roel werd niet gelukkig van het snelle leven, altijd op jacht naar meer. En dus zegde hij op zijn 33ste zijn baan op en ging op reis naar Tibet. Daar, in een Boeddhistisch klooster in de Himalaya, kwam hij in contact met de spirituele kant van het leven.
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2009
    Hans van der Klis
    3-5 minuten leestijd
    Improviseren doe je met een spier en die kun je trainen, is de overtuiging van Alieke van der Wijk en Henk van der Steen, trainers en theatermakers bij Troje Training & Theater. Zij hebben hun kennis en ervaring gebundeld in een boek, Werk in uitvoering, over de kracht van improviseren op de werkvloer.
    recensie
    Mens en maatschappij
    20 augustus 2009
    Annegreet van Bergen
    4-5 minuten leestijd
    In de zorg wordt nogal eens verzucht: ‘Iedereen is met me bezig, maar niemand ziet me staan.’ In zijn boek THOMAShuis – Hoe zorg ook kan laat Hans van Putten hiervan een aantal sterke staaltjes zien. Maar hij vertelt vooral over het antwoord dat hij verzon. En dat is het spannende verhaal over de Stichting Thomashuizen Nederland, die kleinschalige woonvoorzieningen biedt aan verstandelijk gehandicapten.
    recensie
    Marketing
    20 augustus 2009
    Marius van Rijswijk
    Het boek 'Oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame' is een inleidend boek over oneerlijke reclame en handelpraktijken. Paul Geerts en Erik Vollebregt geven hierin een helder en kort overzicht van regelgeving en jurisprudentie. Het reclame- en oneerlijke handelspraktijkenrecht zijn rechtsgebieden die steeds boeiender, maar ook gecompliceerder worden. Daarnaast is er veel nieuwe Europese en Nederlandse wetgeving. Dit maakt een boek als dit noodzakelijk voor elke jurist die te maken heeft met deze onderwerpen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 augustus 2009
    Joke Verplanke
    1-2 minuten leestijd
    Een artikel van Peter Drucker, managementconsultant en schrijver van vele boeken over management en consultancy, is opnieuw uitgegeven als klein boekje bij de Harvard Business School Press. Het boekje 'Managing Oneself' gaat over de do's and don'ts van zelfmanagement.
    recensie
    Algemeen management
    19 augustus 2009
    Jan Jacob Bos
    2-3 minuten leestijd
    Dat de milieucrisis zeer ernstig is, willen de meeste mensen maar niet inzien. Aangezien het probleem complex is, bevat het zeker elementen van onzekerheid. Maar het is te gemakkelijk om de onaangename conclusie te vermijden door de onzekerheden te blijven onderzoeken alvorens actie te ondernemen. Aan de hand van talloze onderzoeken en verhalen laat Al Gore in 'De wereld in de waagschaal' zien hoe ernstig de situatie is en wat wij er concreet zelf aan kunnen doen.
    recensie
    Non-profit
    19 augustus 2009
    Rob Hartgers
    2-3 minuten leestijd
    In Alles is anders in de zorg nemen Jaap Maljers en Willem Wansink geen blad voor de mond. Medisch specialisten zijn geldwolven, ziekenhuizen zijn levensgevaarlijk en worden gerund door laffe bestuurders, en de huisartsensector gedraagt zich als een middeleeuws gilde. Volgens de auteurs, de één medisch journalist en de ander zorgondernemer, moet de Nederlandse zorgsector flink worden opgeschud. De patiënt verdient meer keuzevrijheid, ziekenhuizen moeten efficiënter gaan werken en zich meer specialiseren, en zorgverzekeraars moeten gebruik maken van hun inkoopmacht.
    recensie
    Algemeen management
    18 augustus 2009
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe delegeert u als leidinggevende op een professionele wijze? In 'Durven delegeren' beschrijft André M. Nijssen hiervoor enkele technieken. Deze zijn niet nieuw; het boek is in die zin geen waardevolle aanvulling op de bestaande literatuur over dit onderwerp. De auteur is directeur geweest van twee multinationals en was gastdocent aan de Rijksuniversiteit van Gent. Nijssen heeft bovendien veel artikelen in vakbladen en boekpublicaties op zijn naam staan.
    recensie
    Internet en social media
    18 augustus 2009
    Nico Vreeswijk
    3-4 minuten leestijd
    Als een internet-, e-mail- en blogverslaafde ruim een maand van deze informatie- en communicatiemedia afgezonderd is, heb je daarna veel te vertellen. Jim Stolze heeft na deze ervaring 'Hoe overleef ik mijn inbox?' geschreven. De titel dekt niet de gehele lading, maar laat wel zien dat Stolze zich meer bewust is geworden van de nadelen van vooral het e-mailverkeer. Dat is de reden waarom hij een hoofdstuk met 31 tips en een hoofdstuk met valkuilen heeft geschreven. Maar, eerlijk is eerlijk, het hoofdstuk over zijn maand offline zijn en de relatie tussen geluksbeleving en internet zijn de meest interessante stukken van het boek. Het concept van zijn boek is leuk en lezenswaardig.
    recensie
    Juridisch
    17 augustus 2009
    Marius van Rijswijk
    'Aansprakelijkheid van leidinggevenden' biedt een grondige analyse van de omstandigheden onder welke leidinggevenden persoonlijk aansprakelijk zijn. De analyse spitst zich toe op drie situaties: in geval de activiteiten van de rechtspersoon een derde schade toebrengen, als die in strijd zijn met een bestuursrechtelijke norm en/of als de activiteiten strafbaar zijn. De auteur is mr S.N. de Valk. Zij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op een studie naar dit onderwerp.

      Personen

        Trefwoorden