OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 510 van 11.927 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 maart 2009
Frans van Schijndel
'De passietest' biedt een manier waarop u in kaart brengt wat uw leven ideaal kan maken. Tevens geven Janet Bray Attwood en Chris Attwood aan welke uitgangspunten en principes u nodig heeft om deze passies (meer) in u leven te brengen. Wanneer u door het typisch Amerikaanse heen kunt lezen, bevat het een bruikbaar instrument.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 maart 2009
Annelies Bakelaar
3-4 minuten leestijd
Complexiteit en negativisme hebben we voldoende in onze huidige maatschappij, denk alleen maar aan de economische turbulente tijden waar we ons in bevinden. Dit nieuwe boek van Berthold Gunster 'Huh?! - De kunst van het omdenken' is de eenvoud zelf en sprankelt van optimisme.
recensie
Algemeen management
31 maart 2009
Dick Pels
3-4 minuten leestijd
Onafhankelijke denktanks zijn in Nederland dun gezaaid. In Londen bestaan er tegen de vijftig, in de Verenigde Staten nog veel meer. In ons land kennen we die traditie helaas niet, en is er ook nauwelijks financiering voor te vinden. De neoconservatieve Burke Stichting bevindt zich al enige tijd in slaapstand. De progressieve Waterlandstichting floreert wél, net als het Belgische Liberales, dat ook in Nederland veel abonnees heeft. Van de denktank voor twintigers en dertigers Prospect is sinds de oprichting in januari 2008 weinig meer vernomen. De jongerenclub Lux Voor is inmiddels ter ziele gegaan. De publieke zaak, een initiatief uit 2003 van Mickey Huibregtsen en Pieter Winsemius, timmert daarentegen flink aan de weg.
recensie
30 maart 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Al te vaak verspillen we onze gedachten, tijd en energie aan verkeerde of nutteloze zaken. Wat we dikwijls missen is richting, een levensdoel dat zin geeft aan ons dagelijks handelen. In 'De monnik die zijn Ferrari verkocht' beschrijft Robin Sharma op overtuigende en inspirerende wijze hoe we het optimale uit ons leven kunnen halen door ons te concentreren op wat echt belangrijk is en ons in te zetten voor anderen.
recensie
Marketing
30 maart 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Marketing aan de top – 10 problemen, oorzaken en oplossingen'. Mijn eerste reactie op de titel van dit boek van Ruud Frambach en Peter Leeflang is: 'Slechts 10 problemen? Dat valt dan nog mee.' De auteurs reiken u de oorzaken en oplossingen aan in dik 200 pagina's. Dat is gemiddeld 20 pagina's per probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat varkentje wordt gewassen. Achteraf blijkt dat het varkentje een varken is. De auteurs weten duidelijk te maken dat de problemen, waar wij als marketeers mee te maken krijgen, groot zijn. Tenminste indien we ons vak serieus blijven nemen en daadwerkelijk iets toe willen voegen aan de organisaties waar we voor werken.
recensie
Leiderschap
30 maart 2009
Gert Jan Schop
3-5 minuten leestijd
In oktober 2008 reisde ik met mijn gezin door Grieks-Cyprus. Het kostte enige tijd om de ratio achter het Grieks-Turkse conflict te begrijpen. Bedenk dat Nicosia de laatste verdeelde hoofdstad ter wereld is. De aanwezigheid van de VN is nog steeds noodzakelijk om beide partijen uit elkaar te houden. Cyprus is ook het vertrekpunt voor Nikos Mourkogiannis in 'Het doel als startpunt van succesvolle organisaties'. In de kern wordt succes gerealiseerd middels morele doelen en niet door een missie of doelstellingen.
recensie
Algemeen management
30 maart 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In Klapschaatsen in management breken de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar een lans voor een verdergaande automatisering van managementtaken. Wij zijn namelijk veel minder goed in het nemen van beslissingen dan wij zelf vaak denken.
recensie
Advisering
27 maart 2009
Dick Plomp
2-3 minuten leestijd
Het verwerven van opdrachten is voor de zakelijke dienstverlener een essentieel onderdeel van zijn vak. Tegelijkertijd is het een ongrijpbaar fenomeen. 'Hoe leer ik acquireren?' en 'Hoe word ik hier succesvol in?' zijn lastig te beantwoorden vragen. 'Professionals & acquisitie' van Frank Kwakman is een compact boek over de ingrediënten van deze kunde. Overigens zonder de pretentie dat het de magische sleutel tot succes is.
recensie
Verandermanagement
27 maart 2009
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd.
recensie
27 maart 2009
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd.
recensie
Psychologie
27 maart 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
In 'Uitblinkers' staan succesvolle mensen centraal. We horen graag verhalen van mensen die het gemaakt hebben. Vooral mensen die zichzelf tot de top hebben opgewerkt, 'vanuit het niets', zonder bijvoorbeeld de hulp van rijke ouders. Malcolm Gladwell bewijst in 'Uitblinkers' dat deze succesvolle mensen wel degelijk geprofiteerd hebben van de kansen die hun als het ware voor de voeten zijn geworpen. 'Vanuit het niets' bestaat dus niet. Er zijn aanwijzingen te vinden in de achtergrond, tijdperk van geboorte, ras van de succesvolle persoon die het succes verklaren.
recensie
27 maart 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Steeds vaker lees je dat de patiënten mondiger zijn geworden. Maar is dat zo? Of is dit inderdaad een mythe, zoals Stephen Snelders en Frans Meijman beweren. Een patiënt neemt namelijk na een diagnose vaak slecht de toegereikte informatie op, waardoor zijn mondigheid vaak verdwijnt. Hij staat een paar minuten na de mededeling weer buiten en in verwarring thuis gekomen, ontstaan de meeste vragen. De dokter is vaak niet snel te bereiken. Dus grijpen patiënten tegenwoordig sneller naar internet, encyclopedie of tijdschriften om de voor hen ontbrekende informatie te vergaren. Maar hoe ging dat honderd jaar geleden?
recensie
Algemeen management
27 maart 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Pamela Bouwmeester krijgt aan het einde van de werkdag van haar secretaresse huiswerk mee voor de volgende dag, de secretaresse van Jan Aalberts regelt zelfs diens financiën en als een afspraak van burgemeester Cohen een keer uitloopt, sms’t zijn secretaresse ‘TIJD’: de hedendaagse secretaresse is veel meer dan de tiepmiep van vroeger. Dat wordt duidelijk uit de interviews die journaliste Ria Harmelink voerde met veertien secretaresses en hun bazen die zij bundelde in het boek De baas de baas.
recensie
Economie
27 maart 2009
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Het moest er eens van komen, het tij zit mee, maar eindelijk is de Nederlandse vertaling van The Great Crash 1929 dan verschenen, bij uitgeverij Ambo Anthos. Volgens het begeleidende persbericht is dit boek ‘nog altijd het meest lezenswaardige boek over het grootste financiële debacle waarmee de wereld ooit is geconfronteerd: de beurskrach van 1929. De beroemde econoom John Kenneth Galbraith beschrijft, met een grote helderheid, de gekte en waanzin die kenmerkend waren voor de financiële wereld in de Verenigde Staten in die tijd’. Een constatering waar we het uiteraard volledig mee eens zijn. Wie dit boek leest, zo vervolgt het persbericht, 'begrijpt dat er in tachtig jaar niet zoveel veranderd is: blinde hebzucht aan de ene kant, en een flinke dosis goedgelovigheid aan de andere kant houden elkaar in evenwicht. Tot de zeepbel barst en een crisis onvermijdelijk wordt'.
recensie
Personeelsmanagement
26 maart 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Dividend van diversiteit van Heske van Eyck van Heslinga en Sylvia van der Raad is een goed geschreven en fraai uitgegeven boek. Helaas is het ook het zoveelste in het genre.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 maart 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Vliegen op eigen kracht' van Marjon Oosterhout start met een interessante metafoor waardoor je als lezer direct gegrepen wordt door dit boek. De metafoor gaat als volgt: 'Een vriendin beklaagde zich over de afwezigheid van vlinders in haar tuin. Toen ik haar vroeg of ze wel rupsen had, antwoordde ze: 'ja, maar die maak ik dood'.' Dit boekje laat zien dat er geen gebrek is aan talent in een organisatie als je maar ziet dat er in een rups een vlinder schuilt.
recensie
Strategisch management
26 maart 2009
Arie Buvens
Voor vrijwel iedere onderneming, groot of klein, is het vanwege de wereldwijde financiële en economische crisis noodzakelijk om grondig na te denken over de te voeren strategie. En strategie is meer dan één 'lucky shot'. Want wie elke week de lotto wint, heeft een strategie - en zal zich daarover wellicht moeten verantwoorden. Strategie en strategisch management zijn moeilijke begrippen en ermee omgaan stelt bijzondere uitdagingen. Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke en Simonne Vermeylen willen met 'Praktijkboekstrategie' onder meer aantonen hoe belangrijk het is om op een zorgvuldige wijze om te gaan met de strategische dimensies van een onderneming. De drie Vlaamse hoogleraren zijn daarin bijzonder goed geslaagd. Het is een uitermate gedegen en praktisch boek en heel prettig geschreven.
recensie
Advisering
25 maart 2009
Jan Boerstra
Appreciative inquiry is een vrij jonge loot aan de stam van organisatieonderzoek en organisatieverandering. Wereldwijd krijgt het steeds meer voet aan de grond. Hoe slaat het aan in Nederland? Een groep praktijkmensen heeft de pen opgepakt en hun kennis en ervaring met appreciative inquiry te boek gesteld in 'Waarderend organiseren'. Het resultaat is een theoretische introductie en overzichtelijke staalkaart van praktijkervaringen vanuit een positieve, waarderende kijk op samenwerken en organiseren.
recensie
Werk en loopbaan
25 maart 2009
Anne-Mieke Vermeer
Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
recensie
Werk en loopbaan
25 maart 2009
Anne-Mieke Vermeer
3-4 minuten leestijd
Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.