‘Zingeving is geen trendy accessoire of slogan op een slide’
Maarten Brand, stage-expert en bestsellerauteur - schreef het hoofdstuk Geen idealen, geen personeel.
Waarom leverde jij een bijdrage aan Stemmen met je portemonnee?
‘Omdat ik écht niet meer kan aanzien hoe bedrijven zichzelf in slaap sussen met vacatures vol inspiratieloos gebazel over “jonge, dynamische purpose-driven teams”. Zingeving is geen trendy accessoire of slogan op een slide, geen hobby van activisten met linnen tasjes, maar een kompas voor de moderne werknemer die kiest waar die iedere werkdag z’n tijd en energie in steekt.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit jouw hoofdstuk, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Dat purpose geen geitenwollensokkensausje is om je vacature mee te spicen maar het hele gerecht. En jij bent de kok. Dus stop met lullen over duurzaamheid op LinkedIn en begin met daden in je bedrijf.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Ik nam ooit ontslag omdat ik de koers van die organisatie niet meer zag zitten. Een collega reageerde geschokt met: “Maar dat kun je toch niet zomaar doen?!” Spoiler: dat kan dus wel.’
//
‘Laat je geld voor jou werken, niet andersom’
Jan Bletz, van Jan Bletz Teksten en Onderzoek - schreef het hoofdstuk Waarom ik mijn aandelen met verlies ga verkopen.
Waarom leverde je een bijdrage aan Stemmen met je portemonnee?
‘Het verzoek om mee te werken kwam net op het moment dat ik in een financieel-existentiële crisis verkeerde. Mijn beleggingsportefeuille was - met dank aan mijnheer Trump - flink in waarde gekelderd. Op zich geen ramp, maar het zette me wel aan het denken: hoe nu verder als belegger? Wachten tot de koersen zich herstellen (en daarmee Amerikaanse 'Big Tech'-bedrijven steunen) of eindelijk eens wat zinvols doen met dat geld. Fijn om mijn gedachten daar eens over op papier te zetten. Zeker omdat iemand anders er misschien ook wat aan heeft.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit jouw hoofdstuk, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Je hoeft je niet te laten gijzelen door je geld. Je geld is er om voor jou te werken, niet andersom.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Sterft liever van de honger dan een noodpakket aan te schaffen.’
//
‘Wij en ik zijn hetzelfde’
Geerhard Bolte, Uitgeverij Haystack - schreef als samensteller en redacteur het voorwoord getiteld ‘Ga jij helpen? Natuurlijk ga jij helpen’.
Waarom vond jij dat Stemmen met je portemonnee er moest komen?
‘Mijn frustratie komt vooral voort uit het dramatische nieuws elke dag op de radio en in de krant over de oorlogen in Oekraïne, Gaza, Iran, de dreigende burgeroorlog in de VS, klimaatverandering, het maakt je machteloos. Als ik boer was zou ik stoppen met bestrijdingsmiddelen maar ik ben uitgever dus ik maak een boek.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit dit boek, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Dat “wij” en “ik” hetzelfde zijn. Als samenleving zijn we een optelsom van ikken en we dragen dus allemaal een verantwoordelijkheid voor verandering. Tegen wie zegt “Dat moeten overheden doen, dat moeten bedrijven doen” zeg ik: Wij zíjn die bedrijven, wij kopen dingen. Wij zíjn die overheid.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Ik wil al mijn hele leven een roman schrijven maar ik durf niet omdat ik bang ben dat ik dan niet meer de romans van anderen kan lezen. Ik kan ook niet meer voor mijn plezier een non-fictieboek lezen, ik kijk er met een louter professionele blik naar.’
//
‘We moeten helemaal niets’
Remko van Broekhoven, The School Of Life - schreef het hoofdstuk Is individuele actie een morele plicht?
Waarom leverde jij een bijdrage aan Stemmen met je portemonnee?
‘Het is één ding om zelf te stemmen met je portemonnee. Het is nog mooier als je daarnaast anderen kan inspireren om hetzelfde te doen. Hopelijk op een manier die onze wereld mooi houdt waar mogelijk, en mooier maakt waar nodig.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit jouw hoofdstuk, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Dat we helemaal niets moeten of niet mogen. Maar dat we met onze consumentenkeuzes de wereld ten goede kunnen veranderen. Als we dat tenminste echt willen.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Ik kan over water lopen. Zwemmen vind ik dan weer een stuk lastiger.’
//
‘We moeten onze keuze-omgeving beter inrichten’
Patrick Wessels, consumentenpsycholoog - schreef het hoofdstuk Waarom jij niet de consument bent die je denkt te zijn.
Waarom leverde jij een bijdrage aan Stemmen met je portemonnee?
‘Ik was meteen enthousiast, omdat inzicht in hoe ons brein werkt consumenten helpt om bewustere keuzes te maken, op welk vlak dan ook.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit jouw hoofdstuk, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Laten we onze keuze-omgeving zo inrichten dat we als vanzelf beter kiezen. Wie minder ongezonde snacks in huis haalt eet minder ongezond, zo simpel is het. Als marketeers de keuze-omgeving inrichten zonder dat wij begrijpen wat ze proberen en wat er gebeurt trappen we er veel makkelijker in.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Ik vind cadeaubonnen een bijzonder stom cadeau. Creatief armoedig, terwijl marketeers het slim neerzetten als het “cadeau voor iedereen”. Pure keuzestress en totaal onpersoonlijk, dus laten we daar meteen mee ophouden.’
//
‘Iemand anders op de wereld heeft last van wat jij aanschaft’
Michel Porro, fotograaf en coauteur van De klimaatalmanak - schreef het hoofdstuk Welke prijs ben jij bereid te betalen voor jouw welvaart?
Waarom leverde jij een bijdrage aan Stemmen met je portemonnee?
‘Ik wilde Geerhard van Uitgeverij Haystack helpen, ik wist dat hij al langer nadenkt om als uitgever iets extra goed te doen voor de wereld. Deze bundel helpt lezers die heen en weer worden getrokken tussen hun goede wil om iets te doen en hun alledaagse beslommeringen.’
Als een lezer maar één ding onthoudt uit jouw hoofdstuk, wat moet hij/zij/hen dan onthouden?
‘Dat je je bij je volgende aanschaf van een welvaartsartikel kunt afvragen wie er ergens anders op de wereld last van zou kunnen hebben. Want dat staat 100% vast. Daarbij stilstaan vergroot de mogelijkheid dat de aankoop wordt uit- of afgesteld.’
Vertel iets verrassends over jezelf.
‘Dat ik in mijn vroege tienerjaren een paar jaar op een internaat heb gezeten. Best een donkere periode en ik voelde me erg alleen. Ik besloot toen om mijn verdere leven in dienst te stellen van het helpen van anderen.’
//
De royalty’s van dit boek gaan naar Free Press Unlimited. Lees in Deel 1 over de andere coauteurs van Stemmen met je portemonnee.
Over Erwin Wijman
Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef bestsellers als 'Wat je verkoopt ben je zelf', 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.