trefwoord
De Consumptiemaatschappij: Tussen Welvaart en Verslaving
We leven in een tijd waarin vrije tijd overwegend wordt gebruikt om goederen of diensten te verwerven en deze levensstijl hangt samen met het economische principe van de vrijemarkteconomie. De consumptiemaatschappij is meer dan alleen een economisch systeem - het bepaalt hoe we denken, voelen en leven. Van de Nederlandse naoorlogse transformatie tot hedendaagse geldverslaving: deze boeken en inzichten helpen begrijpen hoe consumptie onze identiteit is gaan definiëren.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Annegreet van Bergen
Kritiek op de Consumptiecultuur
Terwijl Het goede leven de historische ontwikkeling belicht, richten andere denkers hun pijlen op de donkere kant van onze consumptiedrang. Het gaat niet alleen om wat we kopen, maar om hoe het koopgedrag ons als mens vormt.
Boek bekijken
Boek bekijken
Weerstand en Alternatieven
Gelukkig ontstaat er ook verzet tegen de dominantie van de consumptiecultuur. Denkers zoeken naar nieuwe economische modellen die niet draaiom om groei, maar om welzijn en betekenis.
Boek bekijken
Boek bekijken
De druk om steeds meer te consumeren heeft ons in een verslaafde relatie met geld gebracht, met verwoestende gevolgen voor onze planeet en ons welzijn. Uit: Verslaafd aan geld
Het goede leven De Nederlandse transformatie van schaarste naar overvloed laat zien dat welvaart niet automatisch tot geluk leidt - we moeten bewust nadenken over wat een goed leven werkelijk inhoudt.
De Weg Vooruit
De consumptiemaatschappij staat op een kruispunt. Critici beschouwen het als een negatief product van het vrijemarktdenken, waarbij sociologen, milieuorganisaties en kerken waarschuwen voor de gevolgen. Tegelijkertijd biedt het systeem ook mogelijkheden voor individuele vrijheid en welvaart. De uitdaging ligt in het vinden van een nieuwe balans - een economie die welvaart creëert zonder onszelf en onze planeet uit te putten. Daarvoor moeten we durven experimenteren met nieuwe modellen die verder gaan dan alleen maar 'meer'.