trefwoord

Handelingsverlegenheid: Van Twijfel naar Effectief Handelen

Handelingsverlegenheid houdt in dat de professional niet handelt of weet te handelen ondanks dat er zorgen of signalen zijn, of niet weten hoe te handelen, twijfelen om te handelen of niet handelen in een bepaalde situatie, terwijl de situatie daar wel om vraagt. Het is een fenomeen dat professionals in alle sectoren raakt - van onderwijs tot zorg, van overheid tot bedrijfsleven.

In een tijd waarin de situaties waarmee je als professional wordt geconfronteerd steeds complexer worden, er steeds meer (en sneller) keuzes moeten worden gemaakt en de betrokkenen steeds kritischer en ook vaker goed geïnformeerd zijn, wordt handelingsverlegenheid een steeds urgenter vraagstuk.

Liesbeth Van Hoof
Als opvoeden niet vanzelf gaat
Van Hoof beschrijft hoe professionals de handelingsverlegenheid van opvoeders kunnen doorbreken wanneer traditionele aanpakken falen. Een praktische gids voor wie worstelt met complexe opvoedingssituaties.
Boek bekijken
56,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

De Oorsprong van Handelingsverlegenheid

Handelingsverlegenheid ontstaat uit onvermogen om (nog) adequaat te handelen en komt voort uit aarzelingen bij de professional zelf. Vaak is handelingsverlegenheid een reactie op gevoelens van angst en onzekerheid. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

Het kan verschillende oorzaken hebben: onduidelijkheid over het probleem of de signalen, gebrek aan kennis en ervaring, of de situatie voelt onveilig voor de professional zelf. Professionals zijn onzeker over de vertrouwensrelatie, weten niet in te schatten hoe anderen de 'boodschap' gaan ervaren, denken hun relatie te schaden, of zijn bang verantwoordelijk gesteld te worden voor ongewenste gevolgen.

Grethe van Geffen: ‘Grensoverschrijdend gedrag? Ingrijpen is te leren’
Grethe van Geffen
Van Geffen legt uit waarom omstanders vaak niet ingrijpen bij grensoverschrijdend gedrag. Handelingsverlegenheid speelt hierbij een cruciale rol - mensen weten wel dat er iets mis is, maar weten niet hoe ze moeten reageren.

Auteurs die schrijven over 'handelingsverlegenheid'

Handelingsverlegenheid in het Onderwijs

In het onderwijs manifesteert handelingsverlegenheid zich vaak wanneer docenten geconfronteerd worden met situaties die buiten hun comfort zone liggen. Het betreft een "toestand die ontstaat wanneer individuele leerkrachten of de school in het algemeen geen verantwoord adequaat antwoord (meer) kunnen geven op de specifieke instructie- en onderwijsbehoeften van één of meer leerlingen".

Lisette Munneke Jeroen Rozendaal Lidewij van Katwijk
Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding
Rozendaal, Van Katwijk en Munneke tonen aan hoe onderzoekend vermogen leraren helpt om handelingsverlegenheid te overwinnen. Een waardevolle benadering voor professionele ontwikkeling.
Boek bekijken
36,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Lisette Munneke

Als onderzoeker bij het Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek heeft Munneke uitgebreid onderzoek gedaan naar de rol van onderzoekend vermogen in beroepsprocessen en hoe dit professionals helpt bij het doorbreken van handelingsverlegenheid.
Anja Sinnige Tamme Spoelstra
Burgerschap in de klas
Sinnige en Spoelstra adresseren de specifieke handelingsverlegenheid die leraren ervaren bij burgerschapsonderwijs. Hun praktische aanpak helpt docenten om met meer vertrouwen deze complexe materie aan te pakken.
Boek bekijken
35,-
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Psychologische Veiligheid als Fundament

Een crucial aspect bij het overwinnen van handelingsverlegenheid is het creëren van psychologische veiligheid. Een belangrijke voorwaarde is dat dit kan binnen een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Bouw aan een team waarin men elkaar steunt en elkaar eerlijk en respectvol feedback geeft. Zorg dat teamleden elkaar niet veroordelen en beschuldigen en elkaar vooral tijd en ruimte geven om te oefenen en te leren.

Elmira Nijhuis: ‘Ook prestaties lijden onder psychologische onveiligheid’
Elmira Nijhuis
Dit artikel toont aan hoe psychologische onveiligheid prestaties en leervermogen ondermijnt. Het geeft concrete handvatten voor het creëren van een veilige werkomgeving waarin professionals durven te handelen.

Van Verlegenheid naar Bereidheid

Het is zaak om handelingsverlegenheid om te buigen naar handelingsbereidheid, waarbinnen medewerkers maximaal gebruik kunnen maken van beschikbare bronnen, kennis en vaardigheden. Daarbij is de hamvraag wat medewerkers nodig hebben om deze oorzaken van verlegenheid om te zetten in handelen.

Marieke Bekkers Jeroen Boekhoven Winette In 't Veld Susan Ketner Conny Kaspers
Sociale veiligheid in het sociaal domein
Kaspers en haar medeschrijvers bieden een systematische aanpak voor het overwinnen van handelingsverlegenheid bij signalen van onveiligheid. Het boek combineert theorie met praktische handvatten voor professionals in het sociale domein.
Boek bekijken
32,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Elmas Duduk en Peter de Roode: ‘Weg met de lethargie, op naar het ongemak’
Elmas Duduk en Peter de Roode
De Roode en Duduk beschrijven hoe medewerkers uit hun comfortzone kunnen stappen en handelingsverlegenheid kunnen overwinnen. Hun model van Toekomstgericht Leren biedt concrete stappen naar handelingsbereidheid.

Organisatieniveau: Meer dan Individuele Competentie

Handelingsverlegenheid is echter ook het probleem van de organisatie waar de professional werkt. Handelingsverlegenheid speelt op verschillende niveaus: de professionele competenties van de medewerker, de relatie van de professional met cliënten, en de steun vanuit de eigen organisatie met beleid en protocol.

SPOTLIGHT: Grethe van Geffen

Van Geffen is al meer dan 25 jaar expert in cultuur, gedrag en diversiteit binnen organisaties. Haar werk richt zich specifiek op het omzetten van handelingsverlegenheid naar actief bijstanderschap bij grensoverschrijdend gedrag. Meer over Grethe van Geffen
Grethe van Geffen
Voorbij het toekijken
Van Geffen ontwikkelde het Actieve Bijstander Model om handelingsverlegenheid bij grensoverschrijdend gedrag systematisch aan te pakken. Een essentieel werk voor organisaties die een veilige werkcultuur willen creëren.
Boek bekijken
24,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Organisatiekunst - Van controle naar vertrouwen in de publieke sector
Robert de Muralt, Marie-Louise Dechesne
Dit artikel beschrijft hoe leidinggevenden in de publieke sector vaak klem komen te zitten door handelingsverlegenheid en biedt concrete handvatten om van controle naar vertrouwen te bewegen.

Jeugdhulp: Een Bijzonder Kwetsbaar Gebied

In de jeugdhulp krijgt handelingsverlegenheid extra dimensies door de kwetsbaarheid van de doelgroep en de complexiteit van gezinssituaties. De handelingsverlegenheid van professionals wordt onder andere beïnvloed door onvoldoende kennis en vaardigheden, eigen attitude, eigen ervaringen, levensbeschouwelijke opvattingen en sociale normen.

Hans Grietens Johan Vanderfaeillie Bea Maes
Handboek Jeugdhulpverlening
Maes, Grietens en Vanderfaeillie positioneren handelingsverlegenheid als kernprobleem in orthopedagogische interventies. Hun handboek biedt systematische methoden voor het doorbreken van deze verlegenheid in jeugdhulpverlening.
Boek bekijken
62,30
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Handelingsverlegenheid ontstaat wanneer opvoeders geen bevredigende middelen meer zien om de ontwikkeling van het kind gunstig te beïnvloeden. Uit: Handboek Jeugdhulpverlening
Professioneel reflecteren is een enorme klus
Bert Peene
Dit artikel benadrukt het belang van professioneel reflecteren als middel tegen handelingsverlegenheid. Het toont aan dat veel professionals onvoldoende reflectievermogen hebben, wat hun handelingsbekwaamheid beperkt.

Praktische Oplossingsrichtingen

Investeren in de organisatie en de professional is daarom nodig. Competentieontwikkeling van de professional zodat deze signalen weet in te schatten en effectief deuren opent om samen aan de slag te gaan. Dat is de bereidheid om je gevoelens te erkennen naast de objectieve feiten en te reflecteren op je eigen kwetsbaarheid/valkuilen! Dat is delen met je collega's.

Als opvoeden niet vanzelf gaat Handelingsverlegenheid doorbreken vereist een combinatie van competentieontwikkeling, organisatieondersteuning en het creëren van veilige ruimte voor professionals om hun onzekerheden te bespreken en van elkaar te leren.
Moed revolutie - Randvoorwaarden voor moed
Roelof Oldenburger
Oldenburger beschrijft de randvoorwaarden voor moed in organisaties. Zijn analyse toont aan hoe angst en handelingsverlegenheid elkaar versterken en welke omstandigheden nodig zijn om tot handelen over te gaan.

De Weg Vooruit: Van Individueel naar Collectief

Het overwinnen van handelingsverlegenheid is geen individuele opgave, maar vergt een collectieve inspanning. Erkennen van de handelingsverlegenheid is een startpunt voor het uitbreiden van je competenties; het in samenwerking met andere professionals zoeken naar een 'doorbreker' en/of het inschakelen van collega's / externen met complementaire competenties.

Uiteindelijk gaat het erom dat professionals, gesteund door hun organisatie en collega's, weer het vertrouwen vinden om te doen wat nodig is. Hoe mooi zou het zijn als we handelingsverlegenheid kunnen ombuigen in handelingsbereidheid en daarbinnen maximaal gebruik maken van beschikbare bronnen, onze kennis en vaardigheden.

Boeken over 'handelingsverlegenheid' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'handelingsverlegenheid'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden