trefwoord
Middelbare school: leren, ontwikkelen en begeleiden
De middelbare school – in Nederland formeel het voortgezet onderwijs genoemd – is een cruciale fase in de ontwikkeling van jongeren tussen ongeveer 12 en 18 jaar. Het is de periode waarin leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook hun identiteit vormen, sociale vaardigheden ontwikkelen en voorbereid worden op vervolgopleidingen of de arbeidsmarkt. Voor docenten, schoolleiders en ouders biedt de literatuur over dit onderwijsniveau waardevolle inzichten in didactiek, pedagogiek, toetsing en begeleiding.
Het voortgezet onderwijs kent verschillende niveaus – vmbo, havo en vwo – elk met eigen uitdagingen en kansen. Hoe creëer je effectief onderwijs voor deze diverse groep jongeren? Welke rol speelt formatief assessment? En hoe begeleid je leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften?
Bernadette Sanders
Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en mbo
Een specialist werk voor wie werkt met leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs. Sanders biedt concrete handvatten voor begeleiding.
Boek bekijken
In herdruk, verwacht op 02‑01‑2027
Als orthopedagoog met jarenlange ervaring in het begeleiden van cluster 2-leerlingen in het VO en mbo, combineert Sanders wetenschappelijke kennis met praktische toepasbaarheid.
Effectieve didactiek en lesgeven
De kern van goed onderwijs ligt bij de kwaliteit van het lesgeven. In een tijd waarin scholen overspoeld worden door veranderinitiatieven en administratieve lasten, blijft de vraag actueel: hoe kunnen docenten zich concentreren op waar het werkelijk om draait?
Martin Bootsma
Eva Naaijkens
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven in het voortgezet onderwijs
Dit pleidooi voor focus op het primaire proces resoneert met vele docenten. Naaijkens en Bootsma tonen hoe scholen weer kunnen terugkeren naar de essentie: goed lesgeven.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
SPOTLIGHT: Eva Naaijkens
Met ruim 20 jaar ervaring als schoolleider, waaronder het transformeren van een zwakke naar een excellente school, weet Naaijkens wat werkt in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Meer over Eva Naaijkens
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Deze recensie van 'Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment' legt de vinger op de zere plek: hoe voorkom je dat scholen gegijzeld worden door eindtoetsing?
Auteurs die schrijven over 'middelbare school'
Formatief handelen en groei stimuleren
Formatieve assessment staat hoog in de ranglijst van effectieve onderwijsstrategieën. Het gaat niet om het afvinken van leerdoelen, maar om het zichtbaar maken van leerprocessen en het stimuleren van doorgroei. Vooral de combinatie met het concept 'growth mindset' blijkt krachtig.
Jouke Brouwer
Grip op leren in het VO
Brouwer vertaalt formatief handelen naar concrete toepassingen voor het voortgezet onderwijs, met praktische tools die direct in de klas toepasbaar zijn.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Als leraar Frans én teamcoach combineert Brouwer vakdidactiek met coaching. Hij weet hoe je leerlingen helpt hun eigen leerproces te sturen.
Mindsets op school
Peter de Roode
In deze bespreking van 'Mindsets op school' wordt duidelijk hoe het cultiveren van een growth mindset niet alleen leerlingen, maar het hele onderwijssysteem kan transformeren.
Toetsing: meten is weten
Toetsing in het voortgezet onderwijs is meer dan het vaststellen van prestaties. Het is een instrument voor leren, feedback en reflectie. Toch worstelen veel scholen met de balans tussen summatief en formatief toetsen, tussen selectie en ontwikkeling.
Henk van Berkel
Toetsen in het voortgezet onderwijs
Van Berkel biedt een gedegen overzicht van toetsvormen en -strategieën specifiek voor de context van het voortgezet onderwijs, met aandacht voor validiteit en betrouwbaarheid.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Handelingsgericht werken en maatwerk
Iedere leerling is anders. Handelingsgericht werken biedt een systematische aanpak om samen met leerlingen, ouders en collega's te zoeken naar passende ondersteuning. Het uitgangspunt: de leerkracht staat niet machteloos, maar kan met de juiste tools en samenwerking tot effectieve interventies komen.
Noelle Pameijer
Handelingsgericht werken in het voortgezet onderwijs - incl. toegang e-lexicon HGW
Pameijer's standaardwerk over HGW is specifiek toegespitst op het voortgezet onderwijs, met praktische tools en reflectie-instrumenten. Inclusief toegang tot e-lexicon.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Anton Horeweg
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
Horeweg gaat dieper in op het omgaan met gedragsproblemen, een thema dat voor veel docenten in het VO een grote uitdaging vormt. Concrete strategieën en achtergrondinformatie.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Leren & presteren - 'Overtuigend'
Veerle Blajic-Kik
Deze recensie van 'Leren & presteren' benadrukt het belang van deliberate practice en doorgroei – concepten die essentieel zijn voor adolescenten in ontwikkeling.
Onderwijsvernieuwing en -visie
Het Nederlandse onderwijsstelsel wordt regelmatig bekritiseerd. Te vroege selectie, ongelijke kansen, regeldruk – de lijst met knelpunten is lang. Tegelijkertijd presteren Nederlandse leerlingen internationaal gezien goed. Hoe dan ook: stilstand is achteruitgang.
Michiel Verbeek
Wie durft deze school aan?
Verbeek durft te dromen over radicale hervorming van het voortgezet onderwijs. Een provocerend betoog dat leidt tot fundamentele vragen over wat we willen bereiken met onderwijs.
Boek bekijken
Levertijd ongeveer 6 werkdagen | Gratis verzonden
SPOTLIGHT: Michiel Verbeek
Met ervaring als docent, bestuurder en adviseur kijkt Verbeek met een scherpe blik naar onderwijsvernieuwing. Zijn vraag: wie durft écht te veranderen?
Meer over Michiel Verbeek
De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
De analyse van 'De bijlesgeneratie' schetst een verontrustend beeld van toenemende ongelijkheid in het onderwijs, mede door de opkomst van schaduwonderwijs.
Wie durft deze school aan?
Onderwijsvernieuwing vraagt om moed en doorzettingsvermogen. Kleinschalige experimenten naast het bestaande aanbod kunnen de weg wijzen naar bredere verandering.
De mentor: begeleider en coach
Het mentoraat speelt een sleutelrol in het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen. Mentoren zijn het eerste aanspreekpunt, signaleren problemen en stimuleren groei. Het is een veelzijdige rol die om specifieke competenties vraagt.
Maya Bakker-de Jong
Ivo Mijland
Handboek voor elke mentor
Dit handboek biedt mentoren praktische tools voor gesprekstechnieken, groepsdynamica en individuele begeleiding. Een naslagwerk voor iedere mentor in het VO.
Boek bekijken
Levertijd ongeveer 5 werkdagen | Gratis verzonden
Ingrid van Essen
Effectief en affectief lesgeven aan pubers
Van Essen combineert neurologie, pedagogiek en praktijkervaring in dit boek over lesgeven aan pubers. Hoe speel je in op de specifieke ontwikkelingsfase van adolescenten?
Boek bekijken
Levertijd ongeveer 6 werkdagen | Gratis verzonden
Superschool
Anouk Folstar
Het verhaal van een schooldirecteur die met lef en visie een school transformeerde. Een inspirerend voorbeeld van leadership in het voortgezet onderwijs.
Schoolpedagogiek: de schoolcultuur vormt
De middelbare school is meer dan een plek waar vakken gedoceerd worden. Het is een sociale omgeving waar jongeren leren samenleven, normen en waarden internaliseren en hun identiteit ontwikkelen. Schoolpedagogiek richt zich op deze bredere educatieve opdracht.
Joop Berding
Wouter Pols
Schoolpedagogiek
Berding en Pols gaan in op de pedagogische uitdagingen van het voortgezet onderwijs, met specifieke aandacht voor de ontwikkelingsfase van adolescenten en hun behoeften.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
De school als pedagogische gemeenschap vraagt om bewuste aandacht voor waarden, normen en de ontwikkeling van de hele persoon – niet alleen cognitief.
Uit: Schoolpedagogiek
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Een fascinerende terugblik op de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs laat zien dat vraagstukken over gelijkheid, selectie en de rol van de overheid van alle tijden zijn.
Taal als gereedschap en struikelblok
Taalvaardigheid is de sleutel tot succes in alle vakken. Toch kampen veel leerlingen met taalproblemen, van dyslexie tot taalachterstand. Scholen die investeren in taalbeleid en specifieke ondersteuning zien positieve effecten op alle leerdomeinen.
Brigitte van Hilst
Nelleke van der Meer
Mariëlle Maarel
Paul de Maat
Taalbeleid in het VO
Dit praktische handboek helpt scholen in het VO een samenhangend taalbeleid te ontwikkelen, met concrete tools en voorbeelden uit de praktijk.
Boek bekijken
Levertijd ongeveer 5 werkdagen | Gratis verzonden
Marzenka Rolak
DyslexieSleutels (handleiding voor begeleiders)
Specifiek voor leerlingen met dyslexie biedt Rolak begeleiders handvatten om effectief te ondersteunen in het voortgezet onderwijs, een cruciale fase voor deze groep.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Esther Hanssen
Robert Chamalaun
Arina Banga
Martine Gijsel
Jeroen Steenbakkers
Spelling en didactiek
Spelling blijft een uitdaging in het VO. Dit boek combineert theoretische inzichten met didactische aanpakken specifiek voor deze leeftijdsgroep.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Fictie: de middelbare school als levensfase
Naast professionele literatuur bestaat er een rijk aanbod aan romans en verhalen die het leven op de middelbare school verbeelden. Deze boeken bieden niet alleen leesplezier, maar ook herkenning en inzicht in de sociale dynamiek, identiteitsontwikkeling en uitdagingen van deze levensfase.
Caja Cazemier
Roes
Cazemier's verhaal speelt zich af in een 4-havo klas en toont de sociale structuren en uitdagingen waar middelbare scholieren mee te maken hebben. Herkenbaar en pakkend.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis
Margje Woodrow
Payback
Op het Zonnebloemcollege ontrafelen zich sociale dynamieken tussen leerlingen. Een spannend verhaal over vriendschap, verraad en de complexe wereld van tieners.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis
Alice Oseman
Nick en Charlie ontmoeten elkaar…
Het begin van de populaire Heartstopper-serie, waarin Nick en Charlie elkaar ontmoeten op school. Een herkenbaar verhaal over identiteit, acceptatie en eerste liefde.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis
Nick en Charlie ontmoeten elkaar…
Fictie over de middelbare school helpt jongeren hun eigen ervaringen te spiegelen en biedt inzicht in thema's als identiteit, vriendschap en acceptatie.
Zelfregulerend leren: de leerling centraal
Een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen in het voortgezet onderwijs ontwikkelen, is leren leren. Zelfregulerend leren – het vermogen om je eigen leerproces te plannen, monitoren en evalueren – is een voorspeller van succes in vervolgopleidingen en werk.
Patrick Sins
Jeroen Rozendaal
Samen bouwen aan zelfregulerend leren van leerlingen
Rozendaal en Sins bieden concrete handvatten voor docenten om zelfregulerend leren te stimuleren, met praktijkvoorbeelden uit zowel basis- als voortgezet onderwijs.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Grej of the Day - 'Alles lijkt te kloppen'
Amber Zwartbol
De GREJ-methode uit Zweden laat zien hoe je nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij leerlingen kunt stimuleren – principes die ook in Nederland toepasbaar zijn.
Vakdidactiek: specifieke vakken, specifieke uitdagingen
Elk schoolvak kent eigen didactische vraagstukken. Of het nu gaat om het onderwijs in economie, geschiedenis of moderne vreemde talen – vakdocenten hebben baat bij vakspecifieke literatuur die theorie en praktijk verbindt.
Kristof de Witte
Wouter Schelfhout
Vakdidactiek economie - nieuwe editie
Voor economieleraren biedt dit boek een grondige behandeling van vakdidactische vraagstukken in het secundair onderwijs, met aandacht voor eindtermen en leerplannen.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Daan van Leeuwen
Koen Henskens
Owen Lammertink
Pieter Mannak
Yolande Potjer
Het grote geschiedeniswerkvormenboek
Geschiedenisdocenten vinden hier een schat aan werkvormen specifiek voor de onderbouw van het VO, met concrete voorbeelden en toepassingen (12-15 jaar).
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Studie-ondersteuning: woordenboeken en samenvattingen
Praktische hulpmiddelen zoals woordenboeken en samenvattingen ondersteunen leerlingen in hun leerproces. Deze tools zijn specifiek afgestemd op de behoeften van middelbare scholieren en helpen bij het leren van talen en voorbereiden op examens.
Van Dale
Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands-Frans
Dit pocketwoordenboek is specifiek ontwikkeld voor vmbo en onderbouw havo/vwo, met de woordenschat die leerlingen op dit niveau nodig hebben.
Boek bekijken
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis
ThiemeMeulenhoff
Samengevat vwo Geschiedenis
Voor vwo-leerlingen die zich voorbereiden op het eindexamen geschiedenis biedt deze samenvatting een overzichtelijk en compleet houvast.
Boek bekijken
De leraar als professional
Docenten in het voortgezet onderwijs staan voor grote uitdagingen: diversiteit in de klas, pedagogische vraagstukken, vakinhoudelijke ontwikkelingen en regeldruk. Professionalisering en collegiale samenwerking zijn essentieel om deze complexiteit het hoofd te bieden.
Todd Whitaker
Madeline Whitaker
Katherine Whitaker
Bazalt
Je eerste jaar als leraar
Voor startende leraren biedt dit boek concrete strategieën en voorbeelden specifiek voor het voortgezet onderwijs. Een gids voor het eerste, cruciale jaar.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Menno Hulswit
Jan Teggelaar
De docent als meester van de interactie
Teggelaar en Hulswit richten zich op de interactie tussen docent en leerlingen – de kern van goed onderwijs. Specifiek toegespitst op de uitdagingen in het VO.
Boek bekijken
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Liefde voor leren - Geheel herziene editie - 'Bij uitstek geschikt'
Wendy Dubbeld
Het gedachtegoed van de 'Language of Learning' biedt professionals inzicht in verschillende manieren van leren en hoe je leerinterventies daarop kunt afstemmen.
Conclusie: een complex en boeiend werkveld
De middelbare school is een dynamisch en complex onderwijsniveau waar veel samenkomt: adolescenten in ontwikkeling, diverse leerniveaus, vakinhoudelijke diepgang en pedagogische uitdagingen. De literatuur over dit terrein weerspiegelt die diversiteit. Van didactische handboeken tot romans, van formatief assessment tot onderwijsgeschiedenis – elk perspectief draagt bij aan een rijker begrip van wat het betekent om onderwijs te geven aan of te volgen op de middelbare school.
Of je nu docent, schoolleider, beleidsmaker, ouder of student bent: de kennis en inzichten uit deze boeken helpen om het voortgezet onderwijs vorm te geven als een plek waar jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel en als (toekomstige) burgers. Want uiteindelijk gaat het erom dat alle leerlingen, ongeacht achtergrond of niveau, de kans krijgen om hun potentieel te benutten en zich voor te bereiden op een betekenisvol leven.
De bestsellers
-
€ 39,95
-
€ 17,99
-
€ 39,99
-
€ 29,95
-
€ 62,95