trefwoord
Onderwijsbeleid: tussen ideaal en praktijk
Onderwijsbeleid bepaalt hoe ons onderwijssysteem is ingericht. Het omvat alle regels, richtlijnen en strategieën die de overheid opstelt om onderwijs te organiseren, te financieren en te verbeteren. Maar wat gebeurt er wanneer beleid botst met de dagelijkse werkelijkheid in scholen? En waarom slagen hervormingen vaak niet in hun opzet?
Decennialang heeft de overheid geprobeerd het onderwijs te verbeteren door nieuwe wetten, regelgeving en hervormingen. Toch blijft er veel kritiek bestaan op de effectiviteit van dit beleid. De kloof tussen Den Haag en de klaslokalen lijkt eerder groter dan kleiner te worden.
Piet de Rooy
Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland
Een briljante analyse van hoe beleidskeuzes door de eeuwen heen het Nederlandse onderwijs hebben gevormd. De Rooy toont aan dat veel beleid faalde, maar het onderwijs desondanks succesvol bleef – een paradox die tot nadenken stemt.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Deze diepgaande recensie laat zien hoe onderwijsbeleid van oudsher worstelt met dezelfde vraagstukken: selectie, gelijkheid en de spanning tussen algemene vorming en praktijkgericht leren. Fascinerend historisch overzicht.
De kloof tussen beleid en praktijk
Een veelgehoorde klacht van docenten is dat beleidsmakers ver van het klaslokaal staan. Beslissingen worden genomen zonder inzicht in de dagelijkse realiteit van scholen. Dit leidt tot frustratie en een gebrek aan draagvlak voor hervormingen.
Als leraar economie met ruim dertig jaar ervaring én opleider van aanstaande docenten heeft Van Haperen een unieke positie. Hij combineert praktijkervaring met wetenschappelijke kennis en spreekt uit naam van de werkvloer.
Ton van Haperen
Het bezwaar van de leraar
Van Haperen legt haarfijn bloot hoe de kloof tussen onderwijsbeleid en onderwijspraktijk tot grote problemen leidt. Zijn kritiek op het ineffectieve Nederlandse onderwijsbeleid is scherp maar constructief.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Het Nederlandse onderwijsbeleid is ineffectief en de kloof tussen beleid en praktijk leidt tot fundamentele problemen in de uitvoering.
Uit: Het bezwaar van de leraar
Auteurs die schrijven over 'onderwijsbeleid'
Boemerangeffecten van goedbedoeld beleid
Veel onderwijsbeleid heeft onbedoelde neveneffecten. Wat goed bedoeld is, werkt averechts. Beleidsmaatregelen keren als een boemerang terug en treffen juist degenen die beschermd moesten worden.
Sharon Stellaard
Boemerangbeleid
Dit boek analyseert uitvoerig hoe wetten en maatregelen binnen het onderwijsbeleid, met name rondom speciaal onderwijs, onverwachte en ongewenste effecten sorteren. Een eye-opener over beleidsblunders.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Tussen klas en kamer - Onbevredigend
Bert Thiel
Pieter Uittenbogaard volgde een jaar de (onderwijs)politiek vanuit perscentrum Nieuwspoort. Zijn verslag biedt een uniek inkijkje in hoe onderwijsbeleid tot stand komt en waarom de democratie soms onbevredigende resultaten oplevert.
Regeldruk en bureaucratie
Nederlandse scholen kreunnen onder regeldruk. Leraren besteden steeds meer tijd aan administratie en verantwoording, ten koste van hun eigenlijke taak: lesgeven. Hoe is het zover gekomen?
Marlies Blesgraaf
Regeldruk in het onderwijs
Marlies Blesgraaf analyseert hoe onderwijsbeleid heeft geleid tot een verstikkende regeldruk. Ze onderzoekt welke beleidsinitiatieven zijn ondernomen om dit probleem aan te pakken – en waarom deze vaak tekortschieten.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Regeldruk in het onderwijs
Beleid dat bedoeld is om scholen meer autonomie te geven, leidt paradoxaal genoeg vaak tot nóg meer regels en controle. Minder is soms echt meer.
Generaties leerkrachten en eindeloze hervormingen
Elke generatie docenten heeft te maken gehad met grootschalige onderwijshervormingen. Van de Mammoetwet tot de invoering van het vmbo, van basisvorming tot nieuwe examenprogramma's. Wat zijn de gevolgen van deze voortdurende veranderingsdrang?
Als voormalig minister van Financiën en voorzitter van de Eurogroep kent Dijsselbloem het bestuurlijke landschap door en door. Zijn analyse van het onderwijsbeleid combineert politieke inzichten met een persoonlijk perspectief.
Jeroen Dijsselbloem
De onderwijsfamilie
Dijsselbloem beschrijft kritisch de vele beleidsveranderingen en onderwijshervormingen die verschillende generaties leraren hebben meegemaakt. Een persoonlijk en politiek geladen relaas over de onderwijsfamilie.
Boek bekijken
Dit product is uitverkocht
De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
Dit artikel belicht een verontrustende trend: door onderwijsbeleid ontstaat steeds meer ongelijkheid. Schaduwonderwijs en bijlessen worden het nieuwe wapen in de onderwijscompetitie, wat het meritocratische ideaal ondermijnt.
Van Mammoetwet tot vmbo: structurele veranderingen
De geschiedenis van het Nederlandse onderwijsbeleid kent ingrijpende momenten. De Mammoetwet van 1968 bracht een revolutie teweeg in de structuur van het voortgezet onderwijs. Later volgde de omvorming van het lbo, mavo en lagere technische school naar het vmbo. Elk van deze hervormingen had verstrekkende gevolgen.
Als hoofdredacteur van New Scientist en wetenschapsjournalist heeft Jansen de gave om complexe maatschappelijke ontwikkelingen helder te analyseren en toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Jim Jansen
Peter de Brock
Mavoklanten
Jansen en De Brock bespreken verschillende beleidsveranderingen in het onderwijs, waaronder de Mammoetwet en de invoering van het vmbo. Ze laten zien hoe deze hervormingen de mavo-leerling raakten.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Crisis in het onderwijs: urgente oproepen tot actie
Het Nederlandse onderwijs verkeert in crisis. Er is een groot lerarentekort, werkdruk stijgt, en veel docenten verlaten het vak voortijdig. Vanuit het onderwijsveld klinken steeds luider oproepen om fundamentele beleidswijzigingen.
Kernteam Red het onderwijs
Red het onderwijs!
Het RED-Team Onderwijs pleit voor fundamentele beleidsveranderingen om de crisis in het onderwijs aan te pakken. Hun manifest is een dringende oproep tot actie aan beleidsmakers en politici.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
Bram Verhulst
Goed geschoold
Bram Verhulst biedt een diepgaande inhoudsanalyse van onderwijsbeleid en de impact ervan op de onderwijspraktijk. Hij laat zien waar beleid wel en niet werkt.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Sociale ongelijkheid en beleid
Een van de belangrijkste doelen van onderwijsbeleid is het bevorderen van gelijke kansen. Toch blijft sociale ongelijkheid hardnekkig bestaan. Kinderen van laagopgeleide ouders hebben minder kans om door te stromen naar hoger onderwijs, zelfs bij gelijke prestaties.
Adriaan In 't Groen
Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid
Adriaan In 't Groen behandelt de beleidsinitiatieven van minister Van Kemenade, zoals de Middenschool en de Contourennota. Een gedetailleerde analyse van Nederlandse beleidsvorming en -uitvoering.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Blauwdruk voor de emergente school
Bert Thiel
Dit artikel bespreekt hoe onderwijsvernieuwingen vaak vastlopen door verouderde hiërarchische organisatiestructuren. Een pleidooi voor horizontale sturing en emergente scholen die professionals meer ruimte geven.
Jongens en onderwijsbeleid
Jongens presteren gemiddeld minder goed op school dan meisjes. Dit verschil blijkt hardnekkig en roept vragen op over de inrichting van ons onderwijs. Welk beleid is nodig om jongens beter te laten presteren?
Lauk Woltring
Dick van der Wateren
De ontwikkeling van jongens in het onderwijs
Van der Wateren en Woltring analyseren bestaand onderwijsbeleid en doen concrete aanbevelingen voor beleidsmakers om jongens beter te laten presteren. Een belangrijke bijdrage aan het genderdebat in onderwijs.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Eric van 't Zelfde
Superschool
Dit boek is een klassieker geworden omdat het de botsing tussen onderwijsbeleid en de praktische realiteit van een probleemschool genadeloos blootlegt. Van 't Zelfde's werk blijft actueel door zijn eerlijke weergave van de spanningen in het onderwijsveld.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Tussen Den Haag en het klaslokaal
Hoe wordt onderwijsbeleid eigenlijk gemaakt? Welke rol speelt de Tweede Kamer, welke invloed hebben belangenorganisaties, en waar blijft de stem van de leraar? De politieke besluitvorming over onderwijs blijft voor velen een black box.
Pieter Uittenbogaard
Tussen klas en kamer
Pieter Uittenbogaard beschrijft hoe onderwijsbeleid in de Tweede Kamer wordt gevormd en wat de impact hiervan is op de onderwijspraktijk. Een uniek verslag van een jaar op het snijvlak van politiek en praktijk.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Tussen klas en kamer
Beleidsmakers in Den Haag hebben vaak weinig voeling met de dagelijkse praktijk in scholen. Deze afstand leidt tot beleid dat moeilijk uitvoerbaar is of averechts werkt.
Naar beter onderwijsbeleid
Ondanks alle kritiek zijn er ook hoopvolle ontwikkelingen. Steeds meer scholen krijgen meer autonomie, er komt meer aandacht voor de werkdruk van leraren, en de roep om evidencebased beleid wordt luider. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Goed onderwijsbeleid luistert naar de praktijk, baseert zich op wetenschappelijk onderzoek, en durft eerder gemaakte fouten te erkennen en te corrigeren. Het vraagt om bescheidenheid van beleidsmakers en om respect voor de professionaliteit van leraren. Want uiteindelijk wordt de kwaliteit van ons onderwijs niet bepaald in Den Haag, maar in het klaslokaal.
De bestsellers
-
€ 19,95
-
€ 43,50
-
€ 22,50
-
€ 17,99
-
€ 44,00