trefwoord
Speciaal onderwijs: van apart naar samen
Speciaal onderwijs is ontstaan vanuit de gedachte dat sommige kinderen extra ondersteuning nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Lange tijd betekende dit een aparte onderwijsroute, maar de tijden veranderen. De roep om inclusief onderwijs wordt luider, terwijl het belang van specialistische kennis blijft bestaan. Deze pagina verkent de spanning tussen maatwerk en inclusie, tussen 'special needs' en 'human needs', en biedt inzichten uit zowel historisch als hedendaags perspectief.
Gerard van Stralen
Bildung speciaal
Een verrassende invalshoek: bildungsonderwijs voor leerlingen in het speciaal onderwijs. Gerard van Stralen laat zien dat filosofische vorming niet voorbehouden is aan het reguliere onderwijs, maar juist ook waardevol kan zijn voor leerlingen met een beperking.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
De zoektocht naar de juiste balans
De geschiedenis van het Nederlandse speciaal onderwijs kenmerkt zich door een voortdurende worsteling tussen segregatie en integratie. Waar aanvankelijk aparte scholen werden opgericht voor specifieke doelgroepen, zien we nu een beweging richting passend onderwijs waarin regulier en speciaal onderwijs elkaar moeten versterken. Die beweging verloopt niet zonder slag of stoot.
Sharon Stellaard
Boemerangbeleid
Sharon Stellaard analyseert decennialang onderwijsbeleid en laat zien hoe het speciaal onderwijs steeds weer opnieuw moet uitvinden wat het beste is voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Een eyeopener over hoe beleid kan 'boemerangeren'.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Deze analyse van de onderwijsgeschiedenis plaatst het speciaal onderwijs in breder perspectief. Van de eerste stadsscholen tot moderne inclusiepraktijken: de spanningen tussen gelijkheid en ongelijkheid, tussen nuttig en status, blijken constanten door de tijd heen.
Auteurs die schrijven over 'speciaal onderwijs'
Neurodiversiteit: een nieuwe taal voor verschillen
Een fundamentele verschuiving in het denken over speciaal onderwijs komt van het concept neurodiversiteit. In plaats van te spreken over beperkingen, erkent deze benadering dat breinen op verschillende manieren functioneren – geen van alle superieur of inferieur. Deze paradigmashift heeft verstrekkende gevolgen voor hoe we onderwijs organiseren.
Saskia Schepers: ‘Van special needs naar human needs in het onderwijs’
Saskia Schepers
Dit interview met Saskia Schepers introduceert het leervuurmodel en legt uit waarom we moeten overstappen van 'special needs' naar 'human needs'. Een ontnuchterende boodschap: docenten krijgen in hun opleiding nauwelijks training in neurodiversiteit, terwijl ze er dagelijks mee te maken hebben.
Bildung gaat over de vraag: hoe geef je vorm aan je leven? Die vraag geldt voor iedere leerling, ook in het speciaal onderwijs.
Uit: Bildung speciaal
Als orthopedagoog met jarenlange ervaring in zowel regulier als speciaal onderwijs brengt Sanders waardevolle praktijkkennis over taalontwikkelingsstoornissen. Haar werk verbindt diagnostiek met concrete handvatten voor leerkrachten.
Bernadette Sanders
Taalontwikkelingsstoornissen in het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs
Een praktische gids voor het herkennen en begeleiden van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Sanders maakt de brug tussen theorie en dagelijkse onderwijspraktijk in zowel basis- als speciaal basisonderwijs toegankelijk voor alle betrokken professionals.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Praktische hulpmiddelen voor diverse leerbehoeften
Naast filosofische en beleidsmatige beschouwingen is er grote behoefte aan concrete lesmethoden die aansluiten bij de diversiteit aan leerbehoeften in het speciaal onderwijs. Verschillende uitgeverijen ontwikkelen materiaal specifiek voor het voortgezet speciaal onderwijs, met extra structuur en aangepaste didactiek.
Rieke Wynia
Starttaal Instap A
Deze taalleermethode is mede ontwikkeld voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs die moeite hebben met regulier taalonderwijs. Een voorbeeld van hoe uitgeverijen inspelen op de specifieke behoeften van deze doelgroep met aangepast tempo en herhaling.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Als alle breinen leren - ‘Bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten’
Ria van Dinteren
Een enthousiaste recensie die de waarde van Schepers' werk benadrukt: eindelijk een boek dat ouders, kinderen en docenten concrete handvatten geeft om om te gaan met neurodiversiteit in het onderwijs. De breinhandleiding blijkt een waardevol instrument.
De leraar als sleutelfiguur
Alle goede intenties en mooie methoden zijn weinig waard zonder gemotiveerde, vaardige leraren. Juist in het speciaal onderwijs is de relatie tussen leraar en leerling cruciaal. Docenten moeten niet alleen vakinhoudelijk sterk zijn, maar ook beschikken over empathisch vermogen en reflectief vermogen.
Merel van Vroonhoven
Voor de klas
Merel van Vroonhoven deelt haar persoonlijke ervaringen als leerkracht in het speciaal onderwijs. Haar verhalen over kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften tonen de emotionele en professionele uitdagingen waar leraren dagelijks voor staan, maar ook de voldoening die het werk biedt.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Voor de klas
Authenticiteit en kwetsbaarheid tonen als leraar creëert verbinding met leerlingen die zich anders voelen. Door jezelf te zijn, geef je leerlingen toestemming om ook zichzelf te zijn.
Inclusie: ideaal of illusie?
De term 'inclusief onderwijs' klinkt hoopvol: alle kinderen samen, ongeacht hun behoeften. Maar de praktijk is weerbarstiger. Scholen worstelen met de vraag hoe ze inclusie kunnen realiseren zonder het speciaal onderwijs overbodig te maken. Want specialistische kennis blijft nodig.
Frank Studulski
Het Kindcentrum: integraal en inclusief?!
Frank Studulski onderzoekt de spanning tussen speciaal onderwijs en inclusief onderwijs kritisch. Hij pleit voor kindcentra waar specialisatie en inclusie samenkomen, maar waarschuwt ook voor naïef idealisme dat voorbijgaat aan de realiteit van kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen
Als alle breinen leren - ‘Een boek dat je wakker schudt’
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
Deze recensie benoemt wat velen voelen: het is schokkend hoeveel er nog te winnen is in het onderwijs als we neurodiversiteit serieus nemen. Het boek van Schepers wordt gepositioneerd als een wake-up call voor iedereen die met leren en ontwikkeling te maken heeft.
Merel van Vroonhoven
De stap
In dit tweede boek verklaart Merel van Vroonhoven waarom ze bewust kiest voor het speciaal onderwijs. Haar persoonlijke verhaal, mede geïnspireerd door haar zoon met autisme, illustreert dat deze keuze voortkomt uit overtuiging over de waarde van specialistische expertise.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Passend onderwijs in de praktijk
Sinds de invoering van passend onderwijs in 2014 zijn reguliere scholen verplicht om meer leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften op te vangen. De bedoeling was mooi: minder verwijzingen naar het speciaal onderwijs, meer maatwerk binnen het reguliere onderwijs. Maar leidt dit tot betere zorg voor alle kinderen?
B.M. Bongaards
J.F. Sas
Praktijkboek passend onderwijs
Dit praktijkboek behandelt de complexe relatie tussen regulier en speciaal onderwijs binnen het systeem van passend onderwijs. Het biedt handvatten voor het besluit wanneer een leerling beter af is in speciaal onderwijs, een vraag waar veel professionals dagelijks mee worstelen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
Elffers' analyse van de bijlesgeneratie toont een onbedoeld gevolg van ons onderwijssysteem: ouders compenseren tekortkomingen met schaduwonderwijs. Dit raakt ook het speciaal onderwijs, waar het stigma op het vmbo leidt tot enorme druk om kinderen 'binnen' te houden in het reguliere onderwijs.
Historisch perspectief als kompas
Om te begrijpen waar we nu staan, moeten we weten waar we vandaan komen. De geschiedenis van het speciaal onderwijs laat zien dat veel van onze huidige discussies wortelen in eeuwenoude dilemma's over gelijkheid, segregatie en de rol van onderwijs in de samenleving.
Nelleke Bakker
Jan Noordman
Marjoke Rietveld-Van Wingerden
Vijf eeuwen opvoeding en onderwijs in Nederland
Dit uitgebreide historische werk behandelt vijf eeuwen Nederlandse onderwijsgeschiedenis, inclusief de ontwikkeling van verschillende vormen van speciaal onderwijs. Het plaatst actuele debatten over inclusie in perspectief door te laten zien dat soortgelijke spanningen al generaties lang bestaan.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Beleid komt en gaat, maar de fundamentele vraag blijft: wat is het beste voor dit kind? Die vraag vraagt om maatwerk, niet om systemen.
Uit: Boemerangbeleid
Nieuwe perspectieven op verschillen
De meest hoopvolle ontwikkeling in het denken over speciaal onderwijs is wellicht de verschuiving van deficit-denken naar talentgerichte benaderingen. Auteurs als Bart Heeling pleiten voor een blik vanuit het kindperspectief, waarbij we verschillen niet zien als tekortkomingen maar als variatie.
Bart Heeling
Gewoon Speciaal - kijken vanuit kinderperspectief
Heeling biedt 'omdenkstrategieën' uit zijn eigen praktijk in het speciaal onderwijs. Door vanuit het kindperspectief te kijken, verschuift de focus van wat kinderen niet kunnen naar wat ze wél kunnen en nodig hebben om tot ontwikkeling te komen.
Boek bekijken
In herdruk, verwacht op 02‑12‑2025
Het Kindcentrum: integraal en inclusief?!
Inclusie betekent niet dat alle kinderen altijd in hetzelfde klaslokaal moeten zitten. Het betekent wel dat elk kind ertoe doet en recht heeft op onderwijs dat bij hem of haar past.
Bewegingsonderwijs als voorbeeld
Soms zijn het de 'minder voor de hand liggende' vakken die laten zien hoe waardevol gespecialiseerd onderwijs kan zijn. Bewegingsonderwijs in het speciaal onderwijs vraagt om andere didactiek, aangepaste materialen en specifieke kennis over lichamelijke en motorische ontwikkeling.
Harry Stegeman
Onderwijs in bewegen
Harry Stegeman besteedt in dit boek over bewegingsonderwijs specifiek aandacht aan de invulling binnen het speciaal onderwijs. Een waardevol overzicht dat laat zien hoe belangrijk het is om ook 'bijvakken' aan te passen aan de specifieke behoeften van leerlingen.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Vooruitblik: waar gaan we naartoe?
Het debat over de toekomst van het speciaal onderwijs is nog lang niet beslecht. Enerzijds de roep om maximale inclusie, anderzijds de realiteit dat sommige kinderen specialistische setting en expertise nodig hebben. Misschien moeten we af van het denken in 'of-of' en meer gaan denken in 'en-en': inclusie waar mogelijk, specialisatie waar nodig, en vooral: verbinding tussen beide werelden.
Eén ding is zeker: de toekomst vraagt om professionals die kundig zijn, reflectief en wars van dogma's. Die het aandurven om per kind te bekijken wat nodig is, in plaats van te handelen vanuit systemen en structuren. Want uiteindelijk gaat het om één vraag: wat heeft dit kind nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Het antwoord op die vraag kan verschillen per kind – en dat is precies wat speciaal onderwijs speciaal maakt.
De bestsellers
-
€ 24,99
-
€ 28,90
-
€ 43,50
-
€ 31,99
-
€ 32,99