
Lees verder
Kinderwagens van Bugaboo, biertjes van Heineken, lingerie van Marlies Dekkers en duurzaam bankieren van Triodos Bank lijken op het eerste gezicht niet veel met elkaar gemeen te hebben. Maar wie iets beter kijkt, ziet Nederlandse merken van wereldfaam. Producten of diensten die de magische transitie hebben doorgemaakt van 'zomaar' een merk naar een wereldmerk, internationaal toonaangevend in hun branche.
Waarom en vooral hoe is het deze merken gelukt om zo te excelleren?
Marketingspecialisten Patrick Ruijs en Maton Sonnemans gingen samen met een team van onafhankelijke journalisten, aangevoerd door Marieke Jansz, op zoek naar het antwoord. In dit boek laten zij aan de hand van 25 Nederlandse internationaal succesvolle merken zien dat achter al die verschillende producten en diensten steeds dezelfde basiswaarden schuilgaan.
Het model waar zij op uitkomen, bestaat uit vier C's: to connect, to create, to calculate en to convince. Kort gezegd komt het hierop neer: succesvolle marktveroveraars weten zich als geen ander in te leven in de wensen en eisen van hun klanten. Dat inlevingsvermogen is de basis van waaruit zij nieuwe producten of diensten creëren en bestaande conventies doorbreken. Ook hebben ze een goed gevoel voor de zakelijke output van hun ideeën en ten slotte weten ze zichzelf, hun organisatie en omgeving en hun klanten steeds weer te overtuigen.
De magie schuilt in het samenspel van deze competenties, daar ligt de kiem van een wereldmerk.