



"Miguel Delcour is Organisatievereenvoudiger® met meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties die vastlopen in onnodige complexiteit, aangeleerd gedrag en suboptimalisatie.
Hij gidst bestuurders en teams om logica, inspiratie en vereenvoudiging terug te brengen in hun organisatie.
De kunst van organisatievereenvoudiging
Hoe eenvoud organisaties vooruit helpt
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789090405643Samenvatting
-Waarom voelt veranderen vaak zwaarder dan blijven zitten waar je bent?
-Waarom blijven we werken zoals we altijd deden, zelfs als het niet meer klopt?
-Waarom probeert iedereen zijn eigen deel te verbeteren, terwijl het geheel vastloopt?
-Waarom wordt het toch steeds ingewikkelder, terwijl niemand dat wil?
Deze vragen raken de kern van wat organisaties tegenhoudt. Vaak raken we verstrikt in drie hardnekkige patronen: onnodige complexiteit, aangeleerd gedrag en suboptimalisatie. Ze zorgen voor frustratie, verlies van motivatie en het gevoel vast te zitten in systemen die eerder tegenwerken dan helpen.
Organisatievereenvoudiging doorbreekt die patronen. Door te focussen op drie pijlers — logica, inspiratie en vereenvoudiging — maak je processen helder, activeer je mensen van binnenuit en breng je samenhang en focus terug. Want zolang je blijft duwen aan een systeem met vierkante wielen, kom je nergens.
Vereenvoudigen is geen stap terug, maar een sprong vooruit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 1 – Versimpelen of vereenvoudigen
Hoofdstuk 2 – Waarom organisaties vastlopen
Hoofdstuk 3 – De essentie van organiseren
Hoofdstuk 4 – Aangeleerd gedrag doorbreken
Hoofdstuk 5 – Achter de cijfers: zien wat er speelt
Hoofdstuk 6 – De kunst van vereenvoudigen
Hoofdstuk 7 – Hoe bouw je duurzame verandering
Hoofdstuk 8 – Leiderschap in eenvoud
Hoofdstuk 9 – Het moreel kompas van eenvoud
Hoofdstuk 10 – Wat als het wél lukt?
Hoofdstuk 11 – Eenvoud en technologie
Hoofdstuk 12 – Verandervermoeidheid doorbreken
Hoofdstuk 13 – Systeemdenken: een bril voor eenvoud
Hoofdstuk 14 – De logica van eenvoud
Hoofdstuk 15 – Aan de slag met eenvoud
Epiloog – Eenvoud is nooit af
Dankwoord
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan